“Tejbegríz” – AIP, paleo

Hozzávalók és elkészítés egyben – AIP-os változat:

  • 1 dl kókusztejszín 4 dl vízzel hígítva, vagy 5 dl kókusztej
  • Sűrű grízhez: 8 ek. kókuszliszt; ki milyen hígan vagy sűrűn szereti, annyi evőkanál kókuszlisztet tegyünk a folyadékba. Hígabban szeretjük az ételt? -, akkor további kókusztejet öntsünk hozzá, ha pedig sűrűbben, akkor további kókuszlisztet.
  • Forrósítsuk fel a kókusztejet és állandó keverés mellett adagoljuk bele a kókuszlisztet.
  • A kókuszliszt meg fog duzzadni. Kész! A tetejét szórjuk meg karob porral. 

Véleményem szerint semmilyen édesítést nem igényel, mert a liszt és a karob is elég édes.

Paleos változat – kókuszreszelékkel

Hozzávalók:

  • 20 dkg egészen apró szemű
    kókuszreszelék (az Aldi-ban kapható ilyen!; különben darálni kell!)
  • 5-7 dl kesudió tej, vagy mandula tej; kókusztejet akkor használj, ha fogyni is vágysz!
  • Vanília bele, vagy szárított vanília, vagy eszencia
  • 5 dkg mazsola
  • Ízlés szerint édesítés – 4 evőkanál xukor0-ót, azaz eritritet ajánlok, mert nincs mellékíze, és nem hajt
  • Egy kisebb citrom vagy lime leve
  • 2-4 evőkanál kakaó a szóráshoz

Elkészítés:

  • Készíts magtejet
  • Méretes edényben főzd a tej egy részét, és már a főzés elején szórd a tejbe a kókuszreszeléket -, majd fokozatosan öntsd a magtejet az alaphoz, keverj folyamatosan – a kókuszreszelék fel fogja szívni a magtejet, tehát igény szerint hagyd a grízt sűrűre vagy hígabbra; a mazsolát együtt főzd a reszelékkel
  • Csavarj főzés közben vagy utána citromot a grízhez
  • Tálaláskor szórd meg kakaóval

A kesudió tej választása azért a legjobb, mert a legzsírosabb magtej, tehát a “gríz vajazása” a magtejjel együtt megtörténik!

Print Friendly, PDF & Email

11 thoughts on ““Tejbegríz” – AIP, paleo”

  1. Az Aldis kókuszreszelék kén-dioxid mentes?
    Sajna a kókuszreszelékes zacsikon nem mindig tüntetik fel, hogy tartalmaz kén-dioxidot, nem tudom melyik márkában bízzak, a bio meg marha drága.

    1. Kedves Flóra! Megnéztem a zacskót, nincs feltüntetve kén-dioxid. Én kizárólag az apró szem miatt választom ezt a fajtát, mert ahol lehet, ott spórolok munkát, pl. a darálást. Indonéziából származó kókusz és Ausztriában csomagolják. Elég részletesen felsorolják az összetevőit, de kén-dioxid nincs rajta. BB Márta

    1. Kedves Ildi!
      Zöldségesnél kell keresni. A mandulatej is megteszi, mert nagyon hasonló, csak kevésbé zsíros, mint a kesu. Budapesten a Nagybani Piacról szerzik be a zöldségesek. Írd be a Tej és tejföl paleo módra szavakat a keresőbe, és a mandulatej készítésére is hasonló szabályok érvényesek, mint a kesuéra. Szerintem mandulát tudsz szerezni. BB

  2. Kedves BB!
    Kezdő paleósként érdeklődöm: sok-sok receptet átolvasva látom, hogy a tejtermékeket /tej, tejszín, tejföl, túró/ nagyon kreatív módon valami másból, -a paleo elveknek megfelelő alapanyagból – állítjátok elő. Miért nem megfelelő az egyébként is kapható laktózmentes tejtermék? Aldiban és Auchanban nézegettem ezeket, és bár drágábbak, mint a “normál” tejtermékek, de nincs velük “macera”. A paleo a tejtermékeket a laktóztartalom miatt tiltja, de ha ezek a boltban kaphatók laktózmentesek, akkor miért nem használhatók? Talán másnál is felmerült ez a kérdés, az is lehet, hogy már írtál róla valahol, de elkerülte a figyelmemet. Válaszodat előre is köszönöm Gabi

    1. Kedves Gabi, http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/tej.php Nyisd meg ezt a linket, és olvashatsz a tej káros hatásairól Szendi Gábortól, aki nálam szakavatottabb. A laktózon kívül a nagy inzulinválaszt, a tej egyéb összetevőinek egyénenként különböző tolerálását, a szívbetegség kockázatát, a rák, az autizmus, az autoimmun betegségek kialakulásának kockázatát stb. sorolja fel Szendi. Egyébként valóban a tej feldolgozása egyénfüggő is lehet, és egyes népcsoportoknál – olvashatod majd – a tolerancia ki is alakult a szervezetükben. Nem Szendi-féle irányzat – pl. a Jaminet házaspár a tej erjesztett változatait nem zárják ki. A tejtermékek közül a hazai irányzat a hosszan érlelt kemény sajtokat preferálja – Gruyeére, Cheddar, Parmezán stb. Egyéni döntésed legyen, hogy milyen irányzatot követsz. Olvastam már olyant is, hogy van, aki eszik joghurtot, de vannak olyanok, akik kefírgombákkal erjesztett “tejet” preferálják. Jómagam nagyon komoly autoimmun betegséggel élek együtt – a paleo óta – jó szinten, tehát én kerülöm a tejet. Sajtot megengedek magamnak, de nem napi szinten. A paleo étkezési irányzat mögötte lévő sok-sok érvvel, melyet egyénre szabva kell a magad javára fordítani. Szia, BB Márta

      1. Szia Márta! Köszönöm szépen a gyors és kimerítő válaszodat, közben már én is utánakerestem a zöld könyvben meg a csibésben, és rájöttem, hogy ezt már illene tudnom! Remélem, előbb- utóbb már nekem is rááll az agyam a paleo főzésre. Nagyon klassz a blogod! Egyszerű, világos, tömör és lényegre törő, semmi “hókuszpókusz”, viszont sok-sok gyakorlati tanács és eligazítás. Köszönöm! Kívánom, hogy mielőbb gyógyulj a PALEO-val! Szia, Gabi

  3. Kedves BB!
    Sajnos nekem ez nagyon nem hasonlít az eredeti tejbegrízre, és sajnos a kókuszreszeléktől eléggé fojtós is 🙁 Remélem másnál nagyobb sikerrel jár!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.