Galériák

Földimandula tej

FÖLDI MANDULA GUMÓ:
Zsír 20-25 gr.
Ebből
    Omega6 zsírsav 11 – 13%
    Olajsav 70 – 72%
    Energia 400 – 500 Kcal.
Összes szénhidrát 45 – 48 gr.
Összes cukor 18 – 19 gr.
Fehérje 5 – 5,5 gr.
Keményítő 20 – 25 gr.
Rost 24 – 32 gr.
    nedvesség 5 – 7%

A belinkelt táblázat paramétereiből is látszik, hogy egy nagyon kedvező összetételű gluténmentes és viszonylag alacsony kalória és szénhidrát tartalmú fűféle magjáról van szó. A gluténmentessége miatt az Autoimmun Protokollban is fogyasztható ital!

A PaleoCentrum hántolt földimanduláját használtam életem első mandulatejérnek elkészítésére.

Az elkészítés módja:

  • Őröljünk meg 25 dkg földimandulát – a tejkészítésnél a kevésbé összetört darabokat is nyugodtan felhasználhatjuk.
  • Tegyünk hozzá 1 fahéj darabot – ez az autentikus megoldás; én 1 ek. őrölt fahéjat tettem az ázó magokhoz.
  • Öntsünk az őrleményre 5 dl vizet és hagyjuk a vízben minimum 3 órát, de a legjobb egy éjszakát állni. Az őrlemény megszívja magát vízzel és a fahéj ízével.
  • Nekem van Chufamix-em, de kapható a PaleoCentrumnál is!
  • Hagyományosan apró lyukú szitával vagy gézzel dolgozzunk!
  • Az áztatott magokat nyomjuk át vagy Chufamix-szel, avagy paszírozzuk át szitán vagy gézen keresztül úgy, hogy Öntsünk rá még a 25 dkg mennyiséghez szükséges tovább fél liter vízzel.
  • Az ital önmagában édeskés-mandulás ízű, s miután én nem vagyok édes szájú, nekem semmiféle további édesítés nem hiányzik belőle.
  • Felhasználható hűtve és melegítve italként, illetve, mint ahogy egy további recepten látható pl. hús fűszeres áztatására is.

 

Print Friendly, PDF & Email

Földimandula

A földimandula, más néven mandulapalka vagy tigrisdió neve számos félreértésre ad okot. Semmi köze a valódi mandulához vagy dióhoz, mert nem csonthéjas, nem fán terem. A földben kell keresni gumócskáit, melyeknek az íze – nos, az tényleg édeskésen mandulás.” “Felhasználása: Legismertebb felhasználási módja a mandulatej. Az ókori Egyiptomban inkább kenyeret sütöttek belőle, vagyis hát nyilván lepénykenyeret. Ha a gumókat felaprítjuk vagy megőröljük, sütemények tésztájába is felhasználható, de még jobb, ha előtte karamellizáljuk egy kis cukorral… Mindig visszaduzzasztva használjuk fel, különben nehéz bánni a kemény gumócskákkal! Az egyik legfontosabbat majdnem kihagytuk: az erjesztett gumók kitűnő pontycsaliként szolgálnak.”

A földimandularól megtudhatsz többet a zöld linkre kattintva! Itt elsősorban az előfordulás helyeiről és termesztéséről.

A PaleoCentrum oldalán teljes kínálatot találsz a földimandula lisztből, panírból, a még feldolgozatlan mandulából, melyből tej készülhet; továbbá olvashatsz a más néven Tigernuts beltartalmi tulajdonsárairól, s mint láthatod, nagyon jó tulajdonságai vannak. “Viszonylag alacsony keményítő és szénhidrát tartalom (a keményítő mintegy 10%-a úgynevezett rezisztens keményítő amely az emberi szervezetben nem vesz részt a szénhidrát anyagcserében) szemben a különböző gabona félékkel és rizzsel. …”

A tigernutsinfon további tulajdonságairól olvashatsz!

  1. Glutén mentes.
  2. Viszonylag alacsony kalória tartalmú.
  3. A szénhidrát tartalma nagyon kedvező.
Héjtalanított (koptatott) földi mandula liszt:
Zsír 25-30 gr.
Ebből
    Omega6 zsírsav 11 – 13%
    Olajsav 70 – 72%
    Energia 400 – 500 Kcal.
Összes szénhidrát 46 – 48 gr.
Nyers rosttartalom 3,7 – 4 gr.
Összes cukor 18 – 19 gr.
Fehérje 5 – 6 gr.
Keményítő 25 – 27 gr.
Földi mandula gumó:
Zsír 20-25 gr.
Ebből
    Omega6 zsírsav 11 – 13%
    Olajsav 70 – 72%
    Energia 400 – 500 Kcal.
Összes szénhidrát 45 – 48 gr.
Összes cukor 18 – 19 gr.
Fehérje 5 – 5,5 gr.
Keményítő 20 – 25 gr.
Rost 24 – 32 gr.
    nedvesség 5 – 7%
Héjtalanított (koptatott) földi mandula panír:
Zsír 25-30 gr.
Ebből
    Omega6 zsírsav 11 – 13%
    Olajsav 70 – 72%
    Energia 400 – 450 Kcal.
Összes szénhidrát 44 – 46 gr.
Nyers rosttartalom 7 – 10 gr.
Összes cukor 17 – 18 gr.
Fehérje 5 – 5,5 gr.
Keményítő 24 – 26 gr.
Print Friendly, PDF & Email

AUTOIMMUN PROTOKOLL – PALEO

A kép Terry Wahls oldaláról való

AUTOIMMUN PROTOKOLL

AZ AJÁNLÁS NEM “KŐBE VÉSETT!” , más protokollokban találsz kisebb eltéréseket. A lényeg, hogy próbáld ki, és ha neked egy adott étel beválik, akkor tartsd meg!                                           

Ajánlott alapanyagok:                           

 

 articsóka                         cékla                          marha   

áfonya                    ananász               almaecet   sóska

babérlevél             karobpor; földimandula liszt (tigernut)

méz 1 tk. (láttam már megengedett juharszirupot is!)

brokkoli                    édesburgonya            bölény

bazsalikom         aszalt gyümölcsök

földimandula liszt (Tigernuts) – fűféle, nem chufa, gluténmentes liszt és tej is készíthető belőle!

édeskömény              hagyma (láttam már olyan táblázatot, ahol csak póré, gyöngyhagyma és egyéb a vöröshagymánál kevésbé erős hagymák szerepelnek!)

bivaly           alma                        eper                    borsmenta

gomba                       jamgubó                     bárány

avokádó                  görögdinnye       citromfű

kókusz     káposzta                    jicama

hal                banán                      gránátalma         plantain és -liszt fodormenta                                  kókuszecet

karfiol                      karalábé                     kagyló          citrom                     körte                   kakukkfű                                  kókuszliszt

kelbimbó                   karórépa                     csirke           cseresznye              málna                  kamilla                                  kókuszpehely

kelkáposzta               mogyoróhagyma        pulyka          datolya                   mandarin            kapor                                  lazac

kínai kel                    paszternák                 kacsa            füge                        papaya             karob por   koriander                                  nyílgyökér-por

mángold                    répa                            sertés           grapefruit                szilva                  levendula                                  olajbogyó

póréhagyma              retek                          nyúl             guava                                                 majoranna                                  szardella

rebarbara                   zeller                          szarvas         kiwi                                                   menta                                  szardínia                       rukkola

saláta                                                                                                                             petrezselyem                                tonhal

spárga                       állati zsírok                csontleves    lime                         fahéj                   rozmaring

spenót                       avokádóolaj               máj               mangó                     fokhagyma         tárkony

takarmánykáposzta   disznózsír                  vese             marionberry            gyömbér             zsálya

tök                            faggyú                       szív              mézharmat              gyöngyhagyma   fermentált zöldség

uborka                       kacsazsír                                        narancs                   kurkuma           vízitorma                   kókuszolaj                                     nektarin                  sáfrány

zeller                         olívaolaj                                         sárgabarack             szegfűszeg

zöldbab                     pálmaolaj                                       sárgadinnye            tengeri só            kombucha

zöldborsó                                                                        szeder                                                savanyú káposzta

szőlő                                                  vízi-kefír                     

       Nem ajánlott alapanyagok:                   

amaránt           adzuki bab    burgonya         ánizs

ghi vaj (láttam megengedettnek is!)                      Alkohol

árpa                         borsóbükköny              cayenne                  chia                     krémsajt

búza                          csicseriborsó              liba               chili paprika            édeskömény       sajt

cirok                          fekete bab                  Diófélék      dohány                   görögszéna         tej                                                                                                                                           hajdina                      fekete szemű borsó         édes paprika           kender                tejszín

kamut                        földimogyoró            brazil kávé   goji bogyó              koriander            vaj                                                                                                                                                                                                                                                    köles                         lencse                         dió     lenmag          habanero                 kömény              yoghurt

kukorica                    limabab                      kakaó             jalapeno                  mák

quinoa                       szójabab                     makadámia  mexikói cseresznye         mustár                                                                                                                                                                                            rizs                            vörösbab                    mandula       ördögcérna                           napraforgó

rozs                                                             mogyoró         repce

őrölt teff         pekándió      padlizsán                                                                                                                                                    tönköly                     szerecsendió paradicsom             szezám                                               tört búza                                                                                                                                                                                           poblano paprika  

                                                                                               Gyógyszerek  ibuprofen, aszpirin, naproxen

NÉHÁNY FONTOS MEGJEGYZÉS:

  • A keresztes virágúak: A kertészeti termesztésben a következő fajok, illetve alfajok fordulnak elő, melyek autoimmun betegség esetén főve fogyaszthatóak!1. Brassica oleracea– convar. capitata provar. capitata – fejes káposzta,– convar. capitata provar. capitata conc. rubra – vörös káposzta,– convar. bullata – kelkáposzta,– convar. gemmifera – bimbóskel,– convar. (ssp.) acephala – leveleskel.2. Brassica rupestris convar. gongyloides – karalábé.

    3. Brassica cretica

    – convar. botrytis – karfiol,

    – convar. botrytis provar. italica – brokkoli.

    4. Brassica pekinensis (fejet képez) – kínai kel.

    5. Brassica chinensis (fejet nem képez) – bordáskel.

    6. Brassica rapa convar. rapa – tarlórépa.

  • A paradicsom és a paprika nyersen és főve is kerülendő!
  • Naponta legfeljebb 20-30 gr legyen a fruktóz bevitel, ezért gyümölcsöket lehet enni, de mértékkel fogyasszuk!
  • Kakaó helyett használjunk Karobport (Szentjánoskenyér)!
  • Kávé helyett igyunk katáng kávét!
  • A fűszerezésben le kell szoknunk – legalábbis az AIP alatt, mely szigorított paleo – a magyar fűszerezésről – paprika, köménymag, bors!
  • Az AIP első 3 hónapjában mindenképpen hagyjuk el a tojást, de később a tojások sárgáját lassan visszavehetjük. Ebben döntsenek az egyéni gyulladásfaktor eredményeink.
  • Magokat tilos enni!
  • A földimandula egy fűféle gumóján nő (gluténmentes, alacsony szénhidrát értéke van), ezért ez nem tartozik a magok közé.
  • A lisztek közül a kókusz, a földimandula, zöldbanán liszteket preferálom, s bár megengedett de a keményítőknek személy szerint én nem vagyok nagy rajongója – tápióka, nyílgyökér, garri (tápióka), ehelyett én a NoCarb lisztet, az útifűmaghéjat és a bambuszrostot preferálom állományjavítóként, illetve sűrítőanyagként.
  • A hagymákból – egyéni érzékenység szerint – érdemes a light-osabb hagymákat választani a vöröshagyma helyett, pl. póréhagyma, shalotta hagyma, újhagyma, gyöngyhagyma stb.
  • Édesítésként használhatunk pépesített almát (nyersen vagy főve), illetve max. fejenként 1 tk. mézet/nap, glicint.

Felkereshető oldalak:

AIP kezdők csoportja

Terry Wahls

Autoimmun Wellnes

Szeress, ha tudsz – Lukács Mónika blogja

Letisztult táplálkozás

Autoimmun Paleo Anival

MED központ – Kokavecz Katalin

Táplálkozás-Beállítás – Bartha Ákos és csapata

Természetesen még számtalan blog és fb-oldal található a neten!

Print Friendly, PDF & Email

Személyes blog – Van pajzsmigyem – elképesztő!

2017. október 5-én volt egy elképesztő hírem: 11 év után ismét van pajzsmirigyem! Normál méretű. A bal oldali echos szerkezetű, a jobb normál, pici nem beteg göbbel. A radiológus azt mondta, hogy a szervezet öngyógyít. 11 évvel ezelőtti volt ultrahang és biopszia is. Hashimotos vagyok ugyan, de visszaépült a pm. Éppen jókor tértem át 8.5 év után Autoimmun Protokollra. Hihetetlen, nem térek magamhoz!  A 11 év előtti diagnózis – 100%-os sorvadàs.

A HÍR UTÁN MÁSNAP EGY KÉZZEL FOGHATÓ MAGYARÁZAT SZÜLETETT ARRA, HOGY MIÉRT NEM LÁTTÁK 11 ÉVVEL EZELŐTT A PAJZSMIRIGYET? Jód-izotóp sztintigráfia vizsgálatot nem végeztek rajtam 11 évvel ezelőtt, ergo nem bizonyosodott meg teljes körűen az endokrinológus arról, hogy van-e pajzsmirigyem vagy sem?!

Belém égett a 11 évvel ezelőtti vizsgálat. Az ultrahang nem mutatott szövetállományt, a doktornő egy hatalmas tűvel beleszúrt a nyakamba és szintén nem talált semmit. Ennek alapján megállapította, hogy nincs pajzsmirigyem és a legmagasabb dózisú Thyroxint – 175 mg adta.

A mostani történet úgy kezdődött, hogy miután a

Jódpótlás tudományos alapokon csoportban

felvetődött, hogy nem létező pajzsmirigy ide vagy oda, de jódra és szelénre a többi endokrin szervünknek is szüksége van, ezért per hecc csináltattam egy ANTI-TPO labort, miután különben is készült egy nagy laborom. Az ott látott értéktől padlót fogtam, miután 260.0 a gyulladás szint, ami csak akkor lehetséges, ha van pajzsmirigyem. Mindezek után csináltattam egy nyaki ultrahangot, melynek a következő lett az eredménye:

“A pm. jobb lebenye 18x16x48 mm, a bal lebeny 19x18x35 mm nagyságú. Az isthmus 3 mm vastag. A mirigy kifejezetten inhomogén echoszerkezetű, foltos echoszegény felritkulásokat muatat, ezen belül a bal lebenyben egy 13×6 mm-es echoszegény solid képlet látszik. A vascularisatio megtartott. A nyaki lágyrészek között megnagyobbodott nyirokcsomó nem látható. A nyálmirigyek épek. Vélemény: struma nodosa. A pm. chronikus gyulladásos betegségére utaló UH kép.”

Tipikus Hashimotos leletet kaptam kézhez, és igenis van pajzsmirigyem!

A kezelő orvosom a következőt mondta: “A régi ajánlás szerint az 1,  a legújabb ajánlás szerint a fél cm-nél nagyobb pajzsmirigy göbökből mintát kell venni, pajzsmirigy aspirációs cytologiai vizsgálatot kell végezni.”

Még nem döntöttem arról, hogy megnézetem-e a “13×6 mm-es solid képletet”, miután ezzel élek már évtizedek óta, s jelenleg totál elegem van az orvosokból!

Print Friendly, PDF & Email

Vegyes saláta – paleo, ketogén, AIP

Hozzávalók:

  • 1 db szálzeller
  • Alma – ízlés szerinti mennyiségben
  • Póréhagyma karikák – egy fél szár póré pl.
  • Fokhagyma szál, koriander levél, snidling
  • Citrom – az almák oxidációja ellen
  • Olíva olaj – max. 1 ek.

Elkészítés:

  • A szárzellert vágjuk fel apró darabokra, majd a hozzávalókban felsoroltakat apróra vágva keverjük össze.
  • Az apróra vágott almadarabokat annyi citrommal locsoljuk meg, hogy elfedje őket, de a savanyú íz lehetőleg ne domináljon majd a salátában.
  • A legvégén a saláta tetejét éppen hogy megszórjuk olíva olajjal, hogy selymesebb legyen az állaga.
Print Friendly, PDF & Email

Pirított nyúlcomb zöldek alatt sütve

Hozzávalók:

  • 2 db nyúlcomb
  • 1-2 tk. só, 1 tk. kurkuma, 1-2 szál rozmaring, 1-2 szál kakukkfű
  • Nálam: 2 bögrényi maradék almás olívaolajas lila hagyma
  • Amennyiben nincs maradékunk, akkor borítsuk be pl. 2 bögrényi reszelt káposztával a nyúlhúst!; ekkor valamilyen hozzáadott zsiradékot is használjunk- pl. kacsa vagy liba zsírt, olíva olajat, kókusz vagy sertés zsírt.

Elkészítés:

  • Egy tepsibe helyezd el a besózott nyúlcombokat.
  • Tedd rá az előzőleg besózott, majd leöblített és kinyomkodott puha káposztát; jelen esetben a maradék lila káposztát.
  • Közepes lángon süssük 20 percig a káposzta és zsiradék alatt lévő nyúl combokat, majd a combokat felkerülnek a káposzta tetejére, ahol azokat másik oldalukra fordítva ismét 20 percig sütjük.

Salátalevelekre halmozva tálaltam.

 

Print Friendly, PDF & Email