A kép a Google-images-ről való
Érdekességek Szendi Gábor blogjáról
Barbara (2011.09-03-án) kérdezett ismét a lekvárról. Beidézek most egy posztban a lekvár-témában egy beszélgetést, mely szengab blogján és a Paleolihleten folyt, sőt Elmírával (a véleménye olvasható a blogján) is eszmét cseréltünk e témában. Megoszlanak a vélemények. Személy szerint a lekvárt „leminősítettem” az alant olvasható vélemények figyelembevételével. Nálam a főzött-sütött lekváros ételek mindig a „Nagyrészt paleo” kategóriába sorolandók – kivétel!, és ha ilyent találtok, nyugodtan szóljatok: – ha még mindig nem lett kijavítva a kategorizálás a Paleolihletről való költözésem óta!
117. BB boldogbuldog
2011. 01. 02. 18:49
Kedves Gábor és más hozzáértők!
Egy receptem kapcsán felmerült a kérdés: Létezik vagy nem létezik paleo lekvár?! A gyümölcs a főzés során olyan „bomlási” folyamatokon mehet keresztül, hogy a továbbiakban már káros hatású lehet? Én a paleo lekvárt úgy képzelem el, hogy a főzött gyümölcshöz steviát vagy nyírfacukrot adunk. Várom a véleményeket.
118. Mineralwasser
2011. 01. 02. 21:56
117. BB boldogbuldog
Azt nem tudom, milyen bomlási folyamatok mennek a főzéskor végbe, de talán nem is ez a fő probléma. Ami azt illeti, a lekvár elég tömény ahhoz, hogy ne legyen igazán paleo. Ugyanaz van vele, mint a gyümölcslével: koncentráltan gyorsan felszívódó szénhidrát. Persze, nyilván van különbség aközött a lekvár között, amibe még egy kiló cukrot is belefőztek, meg aközött, ami natúr vagy steviával/xilittel készül. Úgy tudnám elképzelni, kis mennyiségben kompromisszum lehet a paleóban. De nem rendszeres fogyasztásra.
Ugyanez pl az aszalt gyümölcsökre is áll. Én lekvárt és aszalt gyümiket néha eszem, de pl. gyümölcslével nem terhelem magam. Viszont olyankor mindig megjegyzem magamban, hogy na, ma is adtam egy pofont a paleonak!
Általános elvként talán meg lehetne magunknak fogalmazni, hogy minden édesből (lekvár, gyümölcs, édesítőszerből túl sok, pl. sütik leszórása) kerüljük a túl sokat. Akkor is, ha alapanyagában paleonak számít.
119. Alexandra
2011. 01. 02. 22:47
117. BB boldogbuldog
Nem gondolom, hogy a főzés során a gyümölcs káros hatású lenne.
Ott van a szilvalekvár, amit cukor nélkül is el lehet készíteni, mert elegendő pektin van benne és nagyon sok jótékony hatása van.
Ugyanakkor egyetértek MW-rel, hogy a mennyiség a lényeg és az édes ízt kell csökkenteni.
A lekvár csak annyira nem paleo, amennyire az sem, ha a xilitet cukor mennyiségben használja valaki.
Megjegyzésem: Ez itt a nagy tévedés!!!!: (BB és Willson)
121. willson
2011. 01. 03. 0:13
118. Mineralwasser
Én elmondom neked is. Hatvan fok fölött elbomlanak az enzimek, amik egyébként segítik feldolgozni a szervezetünknek a gyümölcsöket. Ezért vagy sem, de a gyümölcscukor kiszabadul az egyéb kötöttségeitől és semmi sem ment meg azoktól a káros hatásaitól, amiket te is írtál.
Ez a cukor nélkül főzött szilvalekvárra is érvényes!
Valamikor én úgy tanultam, hogy a gyümölcsöket csak nyersen szabad fogyasztani, egyébként ártalmasak.
122. szakesz
2011. 01. 03. 8:25
118. Mineralwasser
Szerintem a sok xyilt még mindig jobb, mint a sok lekvár, mert akármennyire nem teszünk plusz édesítést a lekvárba, annak gyorsabban szívódik fel a cukortartalma. Ettől függetlenül törekszem minden édes ízt minimalizálni – szerencsére nem is vagyok édesszájú, de a család igen. Az édes ízről teljesen jól le lehet szokni néhány hét alatt (de állítom, hogy visszaszokni még könnyebb!).
123. BB boldogbuldog
2011. 01. 03. 8:28
Köszönöm a lekváros hozzászólásokat. Összefoglalva: Fő a mértékletesség, és mondjuk a lekvár – félpaleo?!
408. descalcez
2011. 01. 10. 20:18
380. VIMA, 383. Macskacicó
Tömény fruktóz kajálása helyett inkább számoljatok!
Én szoktam. Például tegnap a zöldség és gyümölcs bevitelem 52 g fruktózt jelentett. Már ez is határeset, hol férne még mellé tömény fruktóz? Nagyüzemileg kukoricából gyártják. Nyers gyümölcsök emésztésekor aránylag lassan jut a vérbe, mert időbe telik míg feloldódnak a rostok…. Ebből a megfontolásból számomra nincs paleo befőtt, sem paleo lekvár. Hiába E967 -el főzitek be 🙂 Ha glükózra van szüksége a szervezetnek, akkor átalakítja a máj. Viszont ha gyorsabban jut be a májba, mint ahogy azt glükózzá bírná alakítani, vagy mert épp elég glükóz van a vérben, finom kis vérzsír lesz belőle. Patkánykísérletekben a patkányok máját olyanná tette, mint az alkoholistáké!
418. descalcez
2011. 01. 11. 2:15
417. Macskacicó
Igen, láttam hogy nem ajánlottad. Csak azért írtam, hogy bemutassam, hogy zöldségek és aszalt gyümölcsök (paleonak kikiáltott lekvárok – előkerültek minap) fogyasztásával is be lehet belőle vinni többet, mint ami ésszerű, nem kell még hozzá tömény porított fruktóz sem. Tudom, hogy nem bírod az édest, még Te hívtad fel a figyelmemet, hogy szerinted a növényi tejporok is tömény fruktózt tartalmazhatnak. És igazad volt. Mert az apró betűs részből kiderült, hogy a hajdina alapú por 7% hajdina volt, a zabtejpor pedig 20% zab. A többi meg E betű és fruktóz….
428. descalcez
2011. 01. 11. 22:38
420. Bubu
Lekvárnál az a helyzet, hogy a szétfőzöd a gyümölcsöket. Ez olyan, mint ha már előemésztenéd. Nyers gyümölcsök lassan adagolják. Lekvárból gyorsan jut a fruktóz vérbe,a máj nem fog belőle olyan gyorsan glükózt gyártani, ezért zsírrá alakítja. Viszont tud belőle glycogént képezni. Ezért olyankor tanácsos az ilyesmit fogyasztani, mikor a máj tartaléka alapból lemerült. (hosszabb nemevés után) Vagy mikor több energiára van szükséged. Nekem túrázáskor piszokul beváltak az aszalt gyümölcsök, kis helyen elférnek, energiabombák. Kimerítő edzés után szintén nem fog megártani.
Csak megemlítem, hogy a magas fruktóztartalmú sportitalokat eredetileg sportolóknak fejlesztették ki. Ma meg rákaptak a gyerekek, persze nem foci után öntik be, hanem vasárnapi ebéd után, vagy tv bámulás közben. Kiadós kaja után van untig elég glükóz a vérben, semmi oka nem lesz a májnak fruktózból glükózt pancsolni, ezért ilyenkor lesz belőle zsír.
Azért nem olyan tragikus a helyzet, nyugodtan elhasználhatod a lekvárokat. Paleo ételekben amúgy sem gyorsan felszívódó lisztekből készült tésztába teszed.
453. smirgli
2011. 01. 12. 18:37
descalcez 428:
Írod, hogy a lekvárnál szétfőzzük a gyümölcsöket. Én hozzátenném még, hogy ezzel gyakorlatilag a roston kívül kívül minden hasznos alkotóelemüket, vagyis a vitaminokat és enzimeket megsemmisítjük, marad a fruktóztartalmuk.
Én ezért jobb alternatívának tartom az aszalt gyümölcsöket, már ha cukrot és egyéb káros anyagot (ként és szorbinsavat, ahogy ez a cikk írja:
www.ablak_a_vilagra.abbcenter.com/
nem tartalmaznak, ill. kíméletesen, alacsony hőmérsékleten aszalták őket, bár az nagyipari technológiákat nem ismerem….
Érdekelne a véleményed ebből a szempontból is.
460. descalcez
2011. 01. 13. 1:20
453. smirgli
Magam szoktam gyümölcsöt aszalni, már 2 aszalógépem van. Idén viszont a gyümölcs volt kevés. Ezért vásárlom most télen a boltit.
Amit még megfigyeltem, a bolti aszalt datolyának kikelt a magja.
Kíváncsi lennék, ha lekvárfőzésbe bedobnád a magot is, utána az kikelne-e? Ezért nem találom olyan rossznak az aszalt gyümölcsöt, persze nem mindegy, hogy mennyit, és mikor fogyasztunk.
1033. willson
2011. 02. 04. 16:12
Bubu:
Hali! Fentebb olvastam, hogy a lekvárjaiddal bajban vagy… Én, egy két baracklekvár kivételével megváltam tőlük (tudod: a legkisebb törpe: a Kuka!… csak neki nem árt. vagy a komposzt) Nyár óta másként spájzolok : gyümölcslapokat gyártok, palacsinta, metélt, bejgli alapnak kiváló. Élő anyag, nem legyilkolt=megfőzött gyümölcs, és jól eláll hűtőben, v. száraz helyen akár jól záródó dobozban is. Ha fellépsz az oldalamra, Mákos csík alatt megtalálod a receptjét. Bármilyen más gyümölcsből is meg lehet csinálni, jön a tavasz, finom lesz pl. eperből….
(megjegyzés: azóta már külön oldalt csináltam az aszalásnak…)
1294. willson
2011. 02. 12. 12:28
1273. szengab:
Köszi Gábor, egészen megnyugtattál… A cikket mindjárt elolvasom.
Csak egy kérdés: a gyümölcsök csak nyersen fogyaszthatóak, vagy azokat is lehet „hőkezelni”?
(kompót, lekvár, sült-alma, szósz… : természetesen cukrozás nélkül gondolom)
2005. Mineralwasser
2011. 03. 09. 18:09
Képzeljétek, ma biciklizés közben egy csipkebogyó bokorra akadtam! Egy zsebnyit szedtem belőle gyorsan, és otthon elkészítettem „lekvárnak”. A gyerekek örömmel elnyalogatták. Vicces, hogy pont a C-vitaminnal foglalkoztam ma, erre egy természetes C-vitamin forrásra akadok!:) Úgy számolom, kb 2000 mg lehetett benne, így négyen kb 500 mg-hoz jutottunk, csak úgy ingyen:) Ráadásul ennek a felszívódása is nagyon jó, mert rostokkal együtt van. És finom!
Érdemes tudatosan keresni a bokrokat, most szezonja van!
Lekváros kakaós kocka – Paleolihlet hozzászólásaiból
Eddig 13 komment érkezett
Mártika, ez nagyon finom lehetett! Meg is próbálom…
Ne írd bele, de tudtommal nincs paleo lekvár se, meg kompót se, meg gyümölcslé se! Hiába készül hozzáadott cukor mentesen, kezelés hatására szétesik a gyümölcs, különválik a gyilkos gyümölcscukor, sőt 60 fok feletti hőhatásra az enzimek is elbomlanak. Én ezt így tudom. Egyedül talán a frissen készített, un. gyümölcs-velő számíthat paleo-nak. Persze erről meg kellene még Gábort is kérdezni. De a cikkeiből nekem ez jött le…
Én mindenesetre vaníliás vajas krémet teszek bele, steviával vagy porxukorral. (Vettem a múltkor egy dobozzal, tök jó, hogy nem kell darálgatni!)
Szerintem kérdezzük meg Gábort.
Gábor mit mond erről?
Mártika, ez is én vagyok, mármint Willson. Gábor a blogján még nem válaszolt, talán levélben fog? Vagy kérdezzük meg Elmirát?????
Gáborral leveleztem a hírlevél kapcsán. Tudod, amikor felteszi nekem a linket. Akkor írta, hogy MW-vel és Alexandrával egyet ért. A Te véleményed keresztezte az ő levelét, tehát veled is egyet ért.
Összefoglalva: a lekvár kompromisszum, és gyorsan felszívódó szénhidráttá válik.
Mártika! ÉN AKAROK VELE EGYETÉRTENI! Sokszor nem tudom követni, hol így írja, hol úgy…
MW-vel én is egyet értek, de Alexandrával nem! Szabolcsi lány vagyok, nálunk cukor nélkül főzik üstben a „szívalekvárt”. Az egyik legédesebb gyümölcs, természetesen tele van gyümölcscukorral. Méreg annak, akinek egy kicsit is magas a vérnyomása vagy diabéteszes (ezt a Szakácskönyvben olvastam), de mindenki másnak is…(még hozzáadott cukor nélkül is!)Én biztos, hogy hanyagolni fogom a lekvárevést. (zabot sem eszem, meghagyom a paciknak:)))))
Köszi a nyomozást! Puszi: Willson
- 7. zsóka (Válasz erre)
2011. 01. 06. 8:03
Lekvár helyett: Bármilyen gyümölcsöt összetörök,a levét külön teszem.1/2 liter összetört gyümölcshöz 2 ek. zselatint elkeverek a külön tett levébe.A gyümölcsöt majdnem forrásig hevítem, ebbe teszem a levében elkavart zselatint és lehűtöm. Amikor már nem meleg, de még folyós teszem a gyümölcs tortába, vagy süteménybe. Nem cukrozom.
@zsóka: nem akarom már tovább ragozni, de ez is (cukormentes) lekvár, csak friss!
Heló, ebből a vitából (vagy nem vitából) semmit nem értettem, be másolnátok valami honlap-címet (a cikkekét amit emlegettek), hogy miről is van szó? Köszi!
Kedves uj-aniko! A Paleolihletet sok olyan ember látogatja, akik Szendi Gábor www.tények-tévhitek.hu blogjáról ismerősök. Sokan már személyesen is ismerjük egymást:)) Ha eddig nem tetted volna, legyél Te is Szendi Gábor blogjának állandó olvasója! Nagyon sok hasznos információ, olykor vita zajlik Gábor blogján. BB
- 12. Moha (Válasz erre)
2011. 02. 05. 23:51
Szerintem Gitta (a nyersételes:) „élő” lekvárja megfelel paleonak is:
az aszalt áfonyát leöblíti, majd beáztatja annyi tiszta vízbe, amennyi ellepi. Ha felpuhult, akkor az áztatóvízzel együtt összeturmixolja, ha túl sűrű, mehet még bele pici víz.
Erre gondolom bármelyik aszalt gyümölcs alkalmas, barack, szilva, alma stb.
@Moha: Friss gyümölccsel, vagy kiolvasztott mirelittel is ugyanezt szoktuk csinálni (mondjuk áztatás nélkül), de nem lekvárnak hívjuk, hanem gyümölcs velőnek. Egyértelműbb!!!