Lisztek, panírok, sűrítés

Újabb lisztek és állományjavítók kerültek a piacra az elmúlt években (most 2017 van, és ez a poszt 2010-ben íródott!), melyekkel még nem egészítettem ki ezt a bejegyzést. A maglisztek túlzott használata megkérdőjeleződött, de nem kell “a gyerekkel a kádat is kidobni”. 😀 Örök szabály a mértékletesség. A paleos irányzatok közül a paleo ketogén és az Autoimmun paleo teljes mértékben kizárja a zsírtalanított magok őrleményeit, de aki palozik, annak is ajánlott a mértékletesség.

2017-ben a következő újabb termékek jutnak nagy hirtelen eszembe:

Miközben írom a recepteket, eszembe jutott, hogy van egy-két dolog, ami nem biztos, hogy mindenkinek egyértelmű:

Pl.:

LISZTEK (pelletek); magok őrleményei

  • A paleolit konyhában a különféle magok (mandula, dió, kesudió, tökmag stb.), illetve pl. a kókusz leginkább kávédarálóval készült őrleménye más mint a pelletek, melyek a paleo liszteknek számítanak (a zab őrleménye szigorúan kompromisszum!)
  • Az őrölt magokat is remekül felhasználhatod sütéskor
  • A pellet úgy keletkezik, hogy kipréselik az adott terményből az olajat – szezám, amarant, mandula, szőlőmag stb., és a fennmaradó szárazanyag lesz a pellet, amit mi a nekünk jó zsírokkal egészítünk ki.
  • A kedvenc pelleteim:
    • gesztenye pellet – mindenbe jó, a legjobban kezelhető alapanyag, csak egy kicsit édeskés az íze
    • mandula pellet – semleges ízű (Vigyázz, mert szoktak árulni lisztként nem olajtalanított magot!)
    • szezám pellet – sós tészta esetén őrölt köménnyel lehet elfedni a kicsit kesernyés ízét
    • kókusz pellet – jó alapanyag, de nagyon megduzzad, amikor folyadékot adunk hozzá, tehát erre külön figyelni kell
    • szőlőmag pellet – csak kis mennyiséget kiegészítésként használjunk, kiváló antioxidáns hatása van
    • mogyoró pellet – karakteres mogyoró íze van
    • amarant pellet – kicsit kesernyés, de jól használható, őrölt köménymaggal fedjük el az ízét
    • mák pellet – karakteres mákos sütik készítésére kiváló
    • napraforgóbél pellet – víz hozzáadásával megzöldül (oxidálódik) – rántásnak kiváló, gesztenyeliszttel keverve nem színeződik el
    • tökmag pellet – a zöld színe sütés után is látszani fog, ezzel számolni kell, egyébként viszont kiválóan használható, különösen sós készítményekhez ajánlom

PANÍR

  • Panírozni lehet zöldségeket, gombákat, husikákat. Lehet panírozni pl. zabkorpával, mely finom és ropogós bundát eredményez, DE ha 100% paleo panírt akarsz, akkor használj szezámpelletet, vagy szezámpelyhet, vagy lenmagpelyhet, őrölt lenmagot
  • A panírba lehet tenni egy kevés parmezán vagy más kemény sajtot – nagyon finom
  • Földimandula tej – az áztatás elhagyható, enélkül is működik a panír, csak áztatva finomabb!
  • Földimandula panír (AIP-nak megfelelő gluténmentes!)

Földimandulás rántott hús – AIP

Panírozás:

  • Egész tojás elkeverése pici sóval
  • Szezámliszt, vagy szezámpehely, vagy zabkorpa (NEM 100%)
  • A művelet menete:
  • tojásba mártás + borítás
  • tojásba mártás + borítás + a művelet megismétlése (Kettős bundázás!)

SŰRÍTÉS

  • Hagyományosan is lehet rántást készíteni – zsiradékban megpirítjuk a napraforgóbél lisztet, majd hideg vízzel felöntjük
  • A sűrítés lehetséges – pl. napraforgóbél liszttel (pellet) – simán csak staubolunk = megszórjuk a lét, és megvárjuk, míg összeforr
  • A sűrítéshez lehet használni kesudiótejet és lehet kókusztejet (100%) – belekeverünk tojássárgáját, és lassan elkeverjük pl. a főzelék alappal
  • Egyénileg kell az arányokról döntenünk – pl. 5 dl kókusztejbe én biztos, hogy 2 tojássárgáját keverek

Az alábbi megjegyzést küldte Willson 2010.08.03-ánrántotthúsdióban800

“Mi Karácsonykor, prézli helyett mindig darált dióval paníroztunk. Nagyon finom!!!
(Egyébként, amikor anno feltalálták a rántott húst, még nem ették meg az emberek a panírt, lefejtették, mint egy csomagolást és kidobták….)

még egy: sűríteni magában tojássárgájával is lehet. Habarj hozzá egy kevés főzelék-levet… (ez kóser zsidó fogás, amikor tej nélkül kell sűríteni a húsos ételeket..)”

TOVÁBBIAK:

Gondolatok a paleo lisztekről

Print Friendly, PDF & Email

5 thoughts on “Lisztek, panírok, sűrítés”

    1. Azt nézd meg, hogy rizs- vagy kukoricalisztből készült-e? A gluténmentes liszteket ezekből a nem paleo alapanyagokból szokták készíteni. BB

  1. Hálás köszönet minden tanácsért és a receptekért! Nagyon köszönöm, hogy önzetlenül megosztod a tapasztalataidat! Boldog Karácsonyt és Szerencsés Újesztendőt Kívánok! Katinka

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.