Gondolatok a paleo kenyerekről

grillkenyér7A blogom facebook-os oldalán 2014. május 10-14-e között lehetett kérdéseket feltenni nekem. Néhányan éltek ezzel a lehetőséggel. Halász Mária kérdésére már válaszoltam, most pedig álljon itt a következő – Balogh Andinak – adott válaszom.

szezámoskenyér0chiamagoskenyér2mandulakenyér1kenyérlapszezámmakadámosszezámkeksz-Alexandra-e1302441224529

Andrea Balogh Kedves Márti! Én a kenyerekről olvasnék többet, amelyek hasonlítanak állagban a hagyományoshoz. Előre is köszönöm!”

Válaszom:

  • A PaleoVital blogon jelenleg 77 db kenyér receptet találsz. Ezen a számon alapvetően el lehet képedni, de miután a paleo alapanyagokkal nehéz a búzakenyérhez hasonló ízű és állagú kenyeret sütni, ezért minden egyes kísérletemet közkinccsé tettem.
  • Jómagam azt az egyszerű módszert követem, hogy majdnem 5 éve paleo kenyeret sem eszem, …, természetesen a kóstolás szintjén igen. A legfőbb kritikusaim a családtagjaim, akik nem tudnak lemondani a kenyérről. Ezzel mondjuk sokan és a többség vannak így 😀
  • Miután lassan 5 éve paleozom, és hobbymmá vált a konyhai kreatív munka -, így sok irányú tapasztalataim vannak a kenyérsütéssel kapcsolatban.
  • A paleo magyarországi elterjedésének hajnalán még nem léteztek paleo lisztek, tehát “kenyeret” akkoriban kizárólag magokból – pl. darált mandula, darált dió – készítettünk. Ilyen kenyerek receptjeit megtalálod az oldalon. Pl. nagy sláger volt anno Willson diós kenyere “Diós kenyér – Egy csoda :-D” vagy pl. a “Mandulakenyér – Mandelnbrot” stb. Ezek kiváló kenyérpótlók, de miután magból készülnek, ezért a fitát tartalmuk (áztatással kiküszöbölhető!) és a kalória tartalmuk necces.
  • A zabos alapanyagú kenyerek, vagy részben zabosak – szerintem a paleo kenyereket megszokni nem tudóknak jó alternatívát jelentenek. A zab alternatívát jelenthet utazáskor is, ha nem tudunk más alapanyagból készült kenyérhez jutni. “Kenyérsütős zabos kenyér”, “Tökmagos zabos óriás kenyér”

“Egyesek azzal akarnak a paleonál is paleobbak lenni, hogy hadjáratot folytatnak a zab ellen. Nyitott kapukat döngetnek, a zabot ajánlottam mindig is, és ajánlom most is. A tiszta zab glutént nem tartalmaz, a zabban található aveninre azonban lisztérzékenyek reagálhatnak, főként a gyerekek. Azonban amikor nincs más, inkább zabpehely kását, mint kenyeret.” – idézet Szendi Gábor – “A paleo mozgalom három, (most már 4) éve” cikkéből

  • A pelletekből készült kenyerek új kísérleti próbálkozásokat hoztak a kenyérsütés terén -, de mint a gyakorlat igazolta a pelleteknek más-más tulajdonságaik vannak – “Paleo lisztek, pelletek, magok őrleményei”
  • Nálunk a családtagjaim alapanyagként a mandulalisztet, a szezámlisztet, a szezámpelyhet – “Szezámkeksz”, a lenmagpelyhet és a zabot fogadják el – elsősorban “Kenyérlapok” formájában”.
  • A paleo kenyereket családtagjaim elsősorban a vizességük miatt nem kedvelik – akár útifűmag héjjal, chia maggal készülnek, akár nem; Már tudom, hogy a kenyeret kivéve, vizet téve alá, újra sütéssel lehet héjat varázsolni a kenyérre, de nekem a mindennapokban ehhez nincs kapacitásom. A kenyerek sec-pec eltűnnek, mert felfalják, …, a sütés pedig marad rám. Tehát én a jó és egyszerű híve vagyok 😀
  • Találsz a blogon kísérleti gluténmentes kenyeret is, sőt élesztőset – A kíváncsiság hajtott, amikor ezeket megsütöttem. Ezek nem paleo kenyerek, de legalább gluténmentesek. “Fehér gluténmentes kenyér – élesztős, kompromisszumos”.
  • Egy fontos kérdést szeretnék még szóba hozni, mégpedig a keményítők kérdését. A keményítő nem paleo, DE valamikor – immár lehet, hogy 2 éve is van annak, hogy a nyílgyökér lisztet (Arrowroot) ajánlottam “tejszínhabok”, Pavlova tortája állagának javítására. A nyílgyökér liszt szénhidráttartalma majdnem azonos a tápióka lisztével, viszont az olvasott irodalom szerint a nyílgyökér lisztben kálcium, mangán, vas és magnézium is van. Hiába  létezik csökkentett Ch-tartalmú tápióka liszt, alacsony glikémiás indexű ugyan  – viszont a nagy mennyiségű használata ennek sem javasolt. Nézve paleos portálokat – bizony azt tapasztalom, hogy szíre-szóra használatba kerültek a keményítők. Nem kell szemellenzősnek lenni, de ha jót akartok a szervezeteteknek, akkor mértékkel használjátok.
Print Friendly, PDF & Email

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.