Szendi blogos érdekességek kategória bejegyzései

Szendi blogos érdekességek – Irányzatok

615.  ticsike
2011. 06. 24. 16:06

Elmiránál olvasom:
http://elmirapaleokonyhaja.blogspot.com/2011/06/gyumolcsok-fozese-sutese.html
„Épp a napokban olvastam egy külföldi paleo oldalon egy felsorolást, ami így kezdődött: Don’t kid yourself, these things are NOT paleo. (Ne áltasd magad, ezek a dolgok nem paleók) És következett egy lista: olajbogyó, paprika, paradicsom, padlizsán, cékla, sütőtök, gesztenye, só, kávé, kakaó, bacon, stb… Szigorúan nézve ezek valóban nem paleó élelmiszerek, én mégis mindegyiket használom. Mindenki maga dönti el, hogy milyen mértékben akarja követni és betartani ezt az étrendet.”
Ezek közül a paprikát, paradicsomot és padlizsánt nem ettük, a többivel mi lehet a gond?

615. ticsike
Szerintem semmi. Csak annyi, hogy mondjuk az őskorban nem léteztek. Vannak, akik ezt a paleót szó szerint értelmezik, vagyis CSAK azt együk, amit az ősember is ehetett. Ez már csak azért is irreális, mert megváltozott a környezet, de amúgy sincs egységes „őskor”, ez térben és időben rendkívül változatos fogalom. A másik irányzat pedig – pl Cordain is meg szerintem mi is – azt mondjuk, hogy alapanyagaiban hasonlónak kell lennie az őskorihoz, ez pedig inkább szól arról, hogy mit zárjunk ki.
A lényeg az, hogy mielőtt kimondjuk, ez „paleo” vagy „nem paleo”, definiálni kéne, ki mit ért „paleo” alatt.
A mostani NőkLapjás cikkben is azzal keni el a dietetikus, hogy az ősember nem csak táplálkozásában, hanem életmódjában is különbözött a mai embertől, ezért nem biztos, hogy nekünk jó a paleolit étrend. Hja, mert ha mi nem mozgunk annyit, akkor biztos kell a gabona, hüvelyes… Igazából ezzel önmagának mond ellent, hiszen annál kevésbé kellene gyorsan felszívódó CH-kat ennünk, minél kevesebbet mozgunk.

Olvasva Ticsike bejegyzését az merült fel bennem, hogy végül mit és kit kövessünk? Szerintem a Gábor-féle tudományos bizonyítékok mentén elfogadott ételek listáját kellene követni!

A Gábor által taglalt elvek alapján a paradicsom, padlizsán (mindkettő a paradicsomfélék családjába tartozik) és paprika nem került le az oldalamról.

Az olajbogyóról, a cékláról, a sütőtökről, a gesztenyéről és különösen a sóról, kávéról, kakaóról elmarasztalásokat még soha nem olvastam…, sőt!!! Aztán itt van a főzött gyümölcs (lekvár) kérdése, melyet anno én vetettem fel Elmirának, és ennek hatására végzett kísérletet.

A magam részéről feltettem egy „Nagyrészt paleo” posztot a PaleoVitalra, éppen azért, hogy felhívjam a figyelmet a paradicsom, a paprika, a lekvár kérdésére. A lekvárról személy szerint én változatlanul a következő véleményt osztom: „Hatvan fok fölött elbomlanak az enzimek, amik egyébként segítik feldolgozni a szervezetünknek a gyümölcsöket. Ezért vagy sem, de a gyümölcscukor kiszabadul az egyéb kötöttségeitől és semmi sem ment meg a káros hatásaitól. Ez a cukor nélkül főzött szilvalekvárra is érvényes! Valamikor én úgy tanultam, hogy a gyümölcsöket csak nyersen szabad fogyasztani, egyébként ártalmasak.” Willson

Azt vallom, hogy semmit nem szabad ortodox módon követni! -, de akinek az ortodox paleo a megfelelő, az kövesse azt. Lehet engedményeket tenni, csak tisztában kell lenni, hogy az engedmények megtétele milyen következménnyel jár? Éppen ebből az elvből kiindulva választottam szét a zabos és nem zabos recepteket, mert ugyebár időközben a zab használata sok paleos étrendjében elhatalmasodott, és sok embert rossz irányba vitt. Remélem, hogy a „Nagyrészt paleo” kategóriával sok embert arra késztetek, hogy a paradicsom, paprika, lekvár kérdésének utánanézzen.

A blogomon van még mit csiszolni, mert a költözés óta még mindig nem tettem teljes rendet, de a fenti elvek betartására törekszem.

Kíváncsian várom a cékla, sütőtök, gesztenye rehabilitálását vagy netán elvetését?!

A bacont értem, mert a bacon már a gyártási eljárás során hozzáadott cukrot is tartalmaz, de olyan elenyésző mennyiségben, hogy szerintem feledhető! -, persze nem kell tonnaszámra enni:-D

618. BB boldogbuldog
A gyümölcsökkel Elmira végzett egy kísérletet, és ebből az derült ki, a főtt gyümölcs nem emeli meg jobban a vércukorszintet, mint a nyers. (Más a helyzet nyilván a lekvárral, mert az tömény, sűrített cukor persze). De ez alapján kérdem: még mi már baj lehet a hőkezelt gyümölcsökkel? Tényleg nem kötekedésből, csak jó lenne tisztán látni.
Továbbá: jó lenne, ha más is, akinek van vércukorszint mérője (Lívia?), végezne hasonló feljegyzéseket: nyers és sült, főtt gyümi, ugyanolyan mennyiség, valamint gyümölcsvelő (nyers) és főzött, de cukormentes lekvár ugyanolyan mennyiség. Melyik hogyan hat a vércukor szintre.
Az enzimek engem annyira nem zavarnak, hiszen akkor a zöldségeket is csak nyersen szabadna enni, ahogy a nyers vegánok teszik, mégsem mondjuk, hogy a főtt zöldséggel gond lenne, sőt… Gyümölcsöt főleg nyersen eszem, de ha egy gyümölcslevesre szottyan kedvem, simán megfőzöm, vagy a piskótába belesütöm a meggyet. De ettől még lehet, hogy káros, ezért szeretnék tisztán látni.

618. BB boldogbuldog
Ja, a baconnel szerintem a cukor a legkisebb probléma. Inkább a nátrium-nitrit, amivel tartósítják. Ez sajnos az összes – nem házilag készült – húsipari termékre, felvágottra igaz.

Még mi már baj= mi más baj (helyesen)

Lehet át kellene állni a fénytáplálkozásra?,.:))))))))).., ma-holnap semmi sem marad amit ehetnénk?!… már szinte nevetséges, van egyáltalán olyan étek amitől semmi bajunk sem lesz?…vagy minden még kísérlet tárgyát képezi? …örülnék egy listának, ami eddigre már tuti biztos! Köszönöm!

Szia MW!
Lehet engedményeket tenni, csak tisztában kell lenni, hogy az engedmények megtétele milyen következménnyel jár? – ezt most olvasd kiemelve és aláhúzva!

Fogalmam sincs, hogy a zöldségekben és a gyümölcsökben lévő enzimek egyformán vagy másként viselkednek-e? Engem a hosszú januári lekvár-vitából a Willson-féle állítás ragadott meg, ettől függetlenül én is készítek főzött gyümölcsöket, csak a cukorbetegekre gondolva óvatosságból nem propagálom 100% paleonak.

Nagyon zavaró, hogy felvetődnek olyan állítások ételekkel kapcsolatban, melyekkel kapcsolatban még soha nem merült fel probléma?! Ezen a ponton értek egyet Gigivel, aki a fénytáplálkozást javasolja:-D

Számomra különösen fontos lenne az ételek jó és rossz hatásaival – biztos szinten – tisztában lenni. Van némi felelősségem abban, hogy a blogomon milyen elveket terjesztek?! -, még akkor is, ha alapvetően egy „hittérítő szamaritánus” és „Teréz anyu” vagyok:-D Na persze, most már „keményen” belépek a könyvsorozattal az „üzleti világba”:-D 😀 😀 (ez a három 😀 azt jelenti, hogy „kacagnom kell”)

601. karosimiklos
„Szendi Gábor TT oldalán néztem a glikémiás index és telítettség táblázatot.”

Ez a táblázat hol van? Belinkelnétek, nem sikerült megtalálnom.
Köszönöm.

615. ticsike
„Elmiránál olvasom:
Don’t kid yourself, these things are NOT paleo. (Ne áltasd magad, ezek a dolgok nem paleók) És következett egy lista: olajbogyó, paprika, paradicsom, padlizsán, cékla, sütőtök, gesztenye, só, kávé, kakaó, bacon, stb…”

Ha tudtok olyan teljes (ha ez lehetséges) listát, ahol a paleoban használható anyagok vannak felsorolva, azt megköszönöm. A paleo szabályok érthetők, de mikor az ételek elkészítésére kerül a sor, gyakran merül fel a kérdés, hogy ezt vagy azt szabad-e használni.

Sütőtök és gesztenye: én a zabbal azonos módon kezelem őket, tehát számomra nem tartoznak a „korlátlanul fogyasztható” kategóriába. A magas, gyorsabban felszívódó ch tartalom miatt. Ugyanígy vagyok mondjuk a banánnal meg a többi édes gyümivel is. De ez már az én egyéni elhajlásom a paleón belül a lowcarb, high fat irányba. Nem biztos, hogy mindenki számára ez megfelelő, számomra egyelőre ‘kiválóan bevált’, hogy BB-t idézzem 🙂

Csak úgy egyébként a legutolsó hírlevél egyik hivatkozott cikke:
www.tenyek-tevhitek.hu/a-kave-a-so-es-a-tenyek.htm

Ajánlom figyelmetekbe:
www.tenyek-tevhitek.hu/paleolit-nyersanyagok.htm

A céklának viszonylag magas a glikémiás indexe!
www.tenyek-tevhitek.hu/glikemias-index.htm

A gesztenyére sehol nem találtam semmilyen utalást.

Kakaó, azaz csoki témában találhattok több cikket is. A kakaó ellen nincs igazán érv, a csokifogyasztás ellenérvei – a sok cukor, az ólom, a mandula- és mogyoróallergia … sok jó szó nem található róla, …, ezért is használunk minél nagyobb kakaó-tartalmú csokit a paleoban.

www.tenyek-tevhitek.hu/paleolit-nyersanyagok.htm

A tökfélék ajánlott élelmiszerek. A sütőtök sehol nem szerepel, de nyilván, hogy édesebb fajta tök, tehát biztosan a glikémiás indexe relatíve magasabb.

Olajbogyóra való utalást -, hát mondjuk az olajoknál találtam, miszerint az O3 és 06 arány jónak mondható.

Jelentem: Utánanéztem, … tehát amit találtam ezek a tények, a többi felvetés talán tévhitek?!

Ja, még … a paprika nincs tiltó listán (bizonyos betegségekben – pl. pajzsmirigy kerüld!), a paradicsom használata vitatott, …, azaz már beszéltünk róla, érett szabadföldi megengedett.

Kész, vége:-D

607. Alexandra
633. BB boldogbuldog

Úgy emlékszem, hogy fontos a paradicsom nagysága is, minél nagyobb, annál kevesebb benne a saponin.

Nekem paradicsom nélkül nem élet az élet 🙂

607. Alexandra
Bocs, most nézem, hogy a méretet is írtad !

www.vedonoblog.hu/bejegyzesek/taplalas/uj-ajanlas-a-gluten-bevezeteserol

628. szakesz
Ezzel én is így vagyok, sütőtök, gesztenye nálam sem megy korlátlanul, paleon belül én is inkább low carb – high fat irányba hajlok, de ez egyéni.

Céklára vonatkozóan máshol azt találtam, hogy csak a főtt céklának magas a GI-je, a nyersé olyan 30 körül van, ami alacsony. Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy a 75-ös GI csak a sütő, vagy a főzőtökre is vonatkozik-e. Bár remélem ezalatt a sütőtököt értik csak… Paradicsomot, paprikát, padlizsánt én nem tartom veszélyesnek, fogyasztom is őket rendszeresen. Ha már padlizsán, akkor jó lenne tudni, hogy a 20-as GI a főtt növényre vonatkozik-e (bár nem tudom ki lenne képes nyersen enni padlizsánt), ill. hogy főzéssel/sütéssel, és pürésítéssel (padlizsánkrém) nő-e jelentősen a GI-je vagy sem.

625. Vinki
Itt a táblázat: www.tenyek-tevhitek.hu/glikemias-index.htm

A főtt répa GI-jével mi a helyzet? Mert 40 alatti és 80 feletti értékeket is találtam az általam olvasott anyagokban.

Amúgy sikerült már valakinek találnia teljes (úgy értem, teljes), gyakorlatilag valamennyi élelmiszerre, ill. azok különféle elkészítési módozatára egyaránt kitérő GI-táblázatot?

Print Friendly, PDF & Email

Szendi blogos érdekességek – Mennyit igyunk?

Ezúton útjára indítok „Érdekességek Szendi Gábor blogjáról” címmel egy új kategóriát, mely posztra a blogozók küldenek majd érdekes hozzászólásokat. Ezzel az új rovattal szengab blogozói szeretnék a különös figyelmet érdemlő hozzászólásokat külön gyűjtésben megőrizni.

A bejegyzést küldte: rever

2943.  burry (A paleos orvos! BB)
2011. 10. 13. 18:10

Minden a Szent-Györgyi-Krebs ciklusban és a terminális oxidációban végzi. Ennek a végterméke a hő és energia mellett a víz és a széndioxid.

Tehát ha eszel valamit abból víz is lesz. A fehérjékből és zsírokból több. Annyit kell inni, amennyit a szervezeted kíván, bízz benne, és akkor igyál ha szomjas vagy.

Minden glükóz molekula 4 vízmolekulával tud csak közlekedni a szervezetünkben. Tehát, aki sok szénhidrátot eszik, az sokat is iszik. A nyugati étrendet harsogó ajánlások ezért hangsúlyozzák az ivást; de, aki nem eszik sok szénhidrátot, annak nem kell sok folyadék, mert csinálunk magunknak a „végső megoldásban” ( terminális oxidáció)!

A szomjúságérzet az egyik legerősebb inger, akkor kell inni, ha szomjasak vagyunk, egyébként nincs értelme és felesleges. Ezt a gyerekek is tudják, így nem kell törpe vízműként szaladgálni utánuk, hogy igyanak és zsarolni őket, hogyha nem iszol.

Ez is egy tévhit! Az ásványvíz gyártók nem fogják szeretni a paleosokat!

Print Friendly, PDF & Email

Lekvár – „Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés” Shakespeare után szabadon:-)))

A kép a Google-images-ről való

Érdekességek Szendi Gábor blogjáról

Barbara (2011.09-03-án) kérdezett ismét a lekvárról. Beidézek most egy posztban a lekvár-témában egy beszélgetést, mely szengab blogján és a Paleolihleten folyt, sőt Elmírával (a véleménye olvasható a blogján) is eszmét cseréltünk e témában. Megoszlanak a vélemények. Személy szerint a lekvárt „leminősítettem” az alant olvasható vélemények figyelembevételével. Nálam a főzött-sütött lekváros ételek mindig a „Nagyrészt paleo” kategóriába sorolandók – kivétel!, és ha ilyent találtok, nyugodtan szóljatok: – ha még mindig nem lett kijavítva a kategorizálás a Paleolihletről való költözésem óta!

117.  BB boldogbuldog
2011. 01. 02. 18:49

Kedves Gábor és más hozzáértők!
Egy receptem kapcsán felmerült a kérdés: Létezik vagy nem létezik paleo lekvár?! A gyümölcs a főzés során olyan „bomlási” folyamatokon mehet keresztül, hogy a továbbiakban már káros hatású lehet? Én a paleo lekvárt úgy képzelem el, hogy a főzött gyümölcshöz steviát vagy nyírfacukrot adunk. Várom a véleményeket.

118.  Mineralwasser
2011. 01. 02. 21:56

117. BB boldogbuldog
Azt nem tudom, milyen bomlási folyamatok mennek a főzéskor végbe, de talán nem is ez a fő probléma. Ami azt illeti, a lekvár elég tömény ahhoz, hogy ne legyen igazán paleo. Ugyanaz van vele, mint a gyümölcslével: koncentráltan gyorsan felszívódó szénhidrát. Persze, nyilván van különbség aközött a lekvár között, amibe még egy kiló cukrot is belefőztek, meg aközött, ami natúr vagy steviával/xilittel készül. Úgy tudnám elképzelni, kis mennyiségben kompromisszum lehet a paleóban. De nem rendszeres fogyasztásra.
Ugyanez pl az aszalt gyümölcsökre is áll. Én lekvárt és aszalt gyümiket néha eszem, de pl. gyümölcslével nem terhelem magam. Viszont olyankor mindig megjegyzem magamban, hogy na,  ma is adtam egy pofont a paleonak!
Általános elvként talán meg lehetne magunknak fogalmazni, hogy minden édesből (lekvár, gyümölcs, édesítőszerből túl sok, pl. sütik leszórása) kerüljük a túl sokat. Akkor is, ha alapanyagában paleonak számít.

119.  Alexandra
2011. 01. 02. 22:47

117. BB boldogbuldog

Nem gondolom, hogy a főzés során a gyümölcs káros hatású lenne.
Ott van a szilvalekvár, amit cukor nélkül is el lehet készíteni, mert elegendő pektin van benne és nagyon sok jótékony hatása van.
Ugyanakkor egyetértek MW-rel, hogy a mennyiség a lényeg és az édes ízt kell csökkenteni.
A lekvár csak annyira nem paleo, amennyire az sem, ha a xilitet cukor mennyiségben használja valaki.

Megjegyzésem: Ez itt a nagy tévedés!!!!:  (BB és Willson)

121.  willson
2011. 01. 03. 0:13

118. Mineralwasser
Én elmondom neked is. Hatvan fok fölött elbomlanak az enzimek, amik egyébként segítik feldolgozni a szervezetünknek a gyümölcsöket. Ezért vagy sem, de a gyümölcscukor kiszabadul az egyéb kötöttségeitől és semmi sem ment meg azoktól a káros hatásaitól, amiket te is írtál.
Ez a cukor nélkül főzött szilvalekvárra is érvényes!
Valamikor én úgy tanultam, hogy a gyümölcsöket csak nyersen szabad fogyasztani, egyébként ártalmasak.

122.  szakesz
2011. 01. 03. 8:25

118. Mineralwasser
Szerintem a sok xyilt még mindig jobb, mint a sok lekvár, mert akármennyire nem teszünk plusz édesítést a lekvárba, annak gyorsabban szívódik fel a cukortartalma. Ettől függetlenül törekszem minden édes ízt minimalizálni – szerencsére nem is vagyok édesszájú, de a család igen. Az édes ízről teljesen jól le lehet szokni néhány hét alatt (de állítom, hogy visszaszokni még könnyebb!).

123.  BB boldogbuldog
2011. 01. 03. 8:28

Köszönöm a lekváros hozzászólásokat. Összefoglalva: Fő a mértékletesség, és mondjuk a lekvár – félpaleo?!

408.  descalcez
2011. 01. 10. 20:18

380. VIMA, 383. Macskacicó

Tömény fruktóz kajálása helyett inkább számoljatok!

nutritiondata.self.com/

Én szoktam. Például tegnap a zöldség és gyümölcs bevitelem 52 g fruktózt jelentett. Már ez is határeset, hol férne még mellé tömény fruktóz? Nagyüzemileg kukoricából gyártják. Nyers gyümölcsök emésztésekor aránylag lassan jut a vérbe, mert időbe telik míg feloldódnak a rostok…. Ebből a megfontolásból számomra nincs paleo befőtt, sem paleo lekvár. Hiába E967 -el főzitek be 🙂 Ha glükózra van szüksége a szervezetnek, akkor átalakítja a máj. Viszont ha gyorsabban jut be a májba, mint ahogy azt glükózzá bírná alakítani, vagy mert épp elég glükóz van a vérben, finom kis vérzsír lesz belőle. Patkánykísérletekben a patkányok máját olyanná tette, mint az alkoholistáké!

418.  descalcez
2011. 01. 11. 2:15

417. Macskacicó
Igen, láttam hogy nem ajánlottad. Csak azért írtam, hogy bemutassam, hogy zöldségek és aszalt gyümölcsök (paleonak kikiáltott lekvárok – előkerültek minap) fogyasztásával is be lehet belőle vinni többet, mint ami ésszerű, nem kell még hozzá tömény porított fruktóz sem. Tudom, hogy nem bírod az édest, még Te hívtad fel a figyelmemet, hogy szerinted a növényi tejporok is tömény fruktózt tartalmazhatnak. És igazad volt. Mert az apró betűs részből kiderült, hogy a hajdina alapú por 7% hajdina volt, a zabtejpor pedig 20% zab. A többi meg E betű és fruktóz….

428.  descalcez
2011. 01. 11. 22:38

420. Bubu
Lekvárnál az a helyzet, hogy a szétfőzöd a gyümölcsöket. Ez olyan, mint ha már előemésztenéd. Nyers gyümölcsök lassan adagolják. Lekvárból gyorsan jut a fruktóz vérbe,a máj nem fog belőle olyan gyorsan glükózt gyártani, ezért zsírrá alakítja. Viszont tud belőle glycogént képezni. Ezért olyankor tanácsos az ilyesmit fogyasztani, mikor a máj tartaléka alapból lemerült. (hosszabb nemevés után) Vagy mikor több energiára van szükséged. Nekem túrázáskor piszokul beváltak az aszalt gyümölcsök, kis helyen elférnek, energiabombák. Kimerítő edzés után szintén nem fog megártani.
Csak megemlítem, hogy a magas fruktóztartalmú sportitalokat eredetileg sportolóknak fejlesztették ki. Ma meg rákaptak a gyerekek, persze nem foci után öntik be, hanem vasárnapi ebéd után, vagy tv bámulás közben. Kiadós kaja után van untig elég glükóz a vérben, semmi oka nem lesz a májnak fruktózból glükózt pancsolni, ezért ilyenkor lesz belőle zsír.
Azért nem olyan tragikus a helyzet, nyugodtan elhasználhatod a lekvárokat. Paleo ételekben amúgy sem gyorsan felszívódó lisztekből készült tésztába teszed.

453.  smirgli
2011. 01. 12. 18:37

descalcez 428:

Írod, hogy a lekvárnál szétfőzzük a gyümölcsöket. Én hozzátenném még, hogy ezzel gyakorlatilag a roston kívül kívül minden hasznos alkotóelemüket, vagyis a vitaminokat és enzimeket megsemmisítjük, marad a fruktóztartalmuk.
Én ezért jobb alternatívának tartom az aszalt gyümölcsöket, már ha cukrot és egyéb káros anyagot (ként és szorbinsavat, ahogy ez a cikk írja:
www.ablak_a_vilagra.abbcenter.com/
nem tartalmaznak, ill. kíméletesen, alacsony hőmérsékleten aszalták őket, bár az nagyipari technológiákat nem ismerem….
Érdekelne a véleményed ebből a szempontból is.

460.  descalcez
2011. 01. 13. 1:20

453. smirgli
Magam szoktam gyümölcsöt aszalni, már 2 aszalógépem van. Idén viszont a gyümölcs volt kevés. Ezért vásárlom most télen a boltit.
Amit még megfigyeltem, a bolti aszalt datolyának kikelt a magja.
Kíváncsi lennék, ha lekvárfőzésbe bedobnád a magot is, utána az kikelne-e? Ezért nem találom olyan rossznak az aszalt gyümölcsöt, persze nem mindegy, hogy mennyit, és mikor fogyasztunk.

1033.  willson
2011. 02. 04. 16:12

Bubu:
Hali! Fentebb olvastam, hogy a lekvárjaiddal bajban vagy… Én, egy két baracklekvár kivételével megváltam tőlük (tudod: a legkisebb törpe: a Kuka!… csak neki nem árt. vagy a komposzt) Nyár óta másként spájzolok : gyümölcslapokat gyártok, palacsinta, metélt, bejgli alapnak kiváló. Élő anyag, nem legyilkolt=megfőzött gyümölcs, és jól eláll hűtőben, v. száraz helyen akár jól záródó dobozban is. Ha fellépsz az oldalamra, Mákos csík alatt megtalálod a receptjét. Bármilyen más gyümölcsből is meg lehet csinálni, jön a tavasz, finom lesz pl. eperből….

(megjegyzés: azóta már külön oldalt csináltam az aszalásnak…)

1294.  willson
2011. 02. 12. 12:28

1273. szengab:
Köszi Gábor, egészen megnyugtattál… A cikket mindjárt elolvasom.
Csak egy kérdés: a gyümölcsök csak nyersen fogyaszthatóak, vagy azokat is lehet „hőkezelni”?

(kompót, lekvár, sült-alma, szósz… : természetesen cukrozás nélkül gondolom)

2005.  Mineralwasser
2011. 03. 09. 18:09

Képzeljétek, ma biciklizés közben egy csipkebogyó bokorra akadtam! Egy zsebnyit szedtem belőle gyorsan, és otthon elkészítettem „lekvárnak”. A gyerekek örömmel elnyalogatták. Vicces, hogy pont a C-vitaminnal foglalkoztam ma, erre egy természetes C-vitamin forrásra akadok!:) Úgy számolom, kb 2000 mg lehetett benne, így négyen kb 500 mg-hoz jutottunk, csak úgy ingyen:) Ráadásul ennek a felszívódása is nagyon jó, mert rostokkal együtt van. És finom!
Érdemes tudatosan keresni a bokrokat, most szezonja van!

Lekváros kakaós kocka – Paleolihlet hozzászólásaiból

Eddig 13 komment érkezett

Mártika, ez nagyon finom lehetett! Meg is próbálom…
Ne írd bele, de tudtommal nincs paleo lekvár se, meg kompót se, meg gyümölcslé se! Hiába készül hozzáadott cukor mentesen, kezelés hatására szétesik a gyümölcs, különválik a gyilkos gyümölcscukor, sőt 60 fok feletti hőhatásra az enzimek is elbomlanak. Én ezt így tudom. Egyedül talán a frissen készített, un. gyümölcs-velő számíthat paleo-nak. Persze erről meg kellene még Gábort is kérdezni. De a cikkeiből nekem ez jött le…
Én mindenesetre vaníliás vajas krémet teszek bele, steviával vagy porxukorral. (Vettem a múltkor egy dobozzal, tök jó, hogy nem kell darálgatni!)

Szerintem kérdezzük meg Gábort.

Gábor mit mond erről?

Mártika, ez is én vagyok, mármint Willson. Gábor a blogján még nem válaszolt, talán levélben fog? Vagy kérdezzük meg Elmirát?????

Gáborral leveleztem a hírlevél kapcsán. Tudod, amikor felteszi nekem a linket. Akkor írta, hogy MW-vel és Alexandrával egyet ért. A Te véleményed keresztezte az ő levelét, tehát veled is egyet ért.

Összefoglalva: a lekvár kompromisszum, és gyorsan felszívódó szénhidráttá válik.

Mártika! ÉN AKAROK VELE EGYETÉRTENI! Sokszor nem tudom követni, hol így írja, hol úgy…
MW-vel én is egyet értek, de Alexandrával nem! Szabolcsi lány vagyok, nálunk cukor nélkül főzik üstben a „szívalekvárt”. Az egyik legédesebb gyümölcs, természetesen tele van gyümölcscukorral. Méreg annak, akinek egy kicsit is magas a vérnyomása vagy diabéteszes (ezt a Szakácskönyvben olvastam), de mindenki másnak is…(még hozzáadott cukor nélkül is!)Én biztos, hogy hanyagolni fogom a lekvárevést. (zabot sem eszem, meghagyom a paciknak:)))))
Köszi a nyomozást! Puszi: Willson

Lekvár helyett: Bármilyen gyümölcsöt összetörök,a levét külön teszem.1/2 liter összetört gyümölcshöz 2 ek. zselatint elkeverek a külön tett levébe.A gyümölcsöt majdnem forrásig hevítem, ebbe teszem a levében elkavart zselatint és lehűtöm. Amikor már nem meleg, de még folyós teszem a gyümölcs tortába, vagy süteménybe. Nem cukrozom.

@zsóka: nem akarom már tovább ragozni, de ez is (cukormentes) lekvár, csak friss!

Heló, ebből a vitából (vagy nem vitából) semmit nem értettem, be másolnátok valami honlap-címet (a cikkekét amit emlegettek), hogy miről is van szó? Köszi!

Kedves uj-aniko! A Paleolihletet sok olyan ember látogatja, akik Szendi Gábor www.tények-tévhitek.hu blogjáról ismerősök. Sokan már személyesen is ismerjük egymást:)) Ha eddig nem tetted volna, legyél Te is Szendi Gábor blogjának állandó olvasója! Nagyon sok hasznos információ, olykor vita zajlik Gábor blogján. BB

Szerintem Gitta (a nyersételes:) „élő” lekvárja megfelel paleonak is:
az aszalt áfonyát leöblíti, majd beáztatja annyi tiszta vízbe, amennyi ellepi. Ha felpuhult, akkor az áztatóvízzel együtt összeturmixolja, ha túl sűrű, mehet még bele pici víz.
Erre gondolom bármelyik aszalt gyümölcs alkalmas, barack, szilva, alma stb.

@Moha: Friss gyümölccsel, vagy kiolvasztott mirelittel is ugyanezt szoktuk csinálni (mondjuk áztatás nélkül), de nem lekvárnak hívjuk, hanem gyümölcs velőnek. Egyértelműbb!!!

 

Print Friendly, PDF & Email

A dió és egyéb magok témához

Joe véleménye a T-T blogról

(egyébként a magok specialistája, hiszen ezzel foglalkozik, miután toxikológus)

dióNéhány gondolat a dióról, a mákról, a lenmagról és a szójáról

„A dióban nagyon sok az Omega6, de legalább annyi az Omega3 is, ami ráadásul csökkenti is az Omega6-ot a felszívódásában!!! (pontosabban elhalássza az Omega6 elől azt az enzimet, ami gyulladást-keltő arachiolsavvá változtatná azt).

Mellesleg a mákban van a legtöbb Omega6 és nincs benne Omega3, nem kéne sokat enni belőle! (Ezért használom a máklisztet, abban szinte nincs is olaj semmilyen).

A lenmagban lévő fitoösztrogén egy lignan, ami csak a belekben a bacik által válik hatásossá. Nem azonos a szójában lévőkkel, azok is fitoösztrogének, de nem lignanok, hanem un. izoflavonoidok. Mindkettő jó lehet változókorban!

A szója maga káros, jól fermentálva kevésbé?! vagy tán nem is?!, de hogy maguk a szója-izoflavonoidok is azok lennének (spéci esetektől eltekintve), arról nem tudok. Miért káros? (Érdekelne.)

Mercola is azt írja itt, hogy a fermentált szója rendben van.

A pajzsmirigy működését a szójában lévő goitrogének befolyásolják károsan (egy állatkísérletben jelentősen csökkentették a pajzsmirigy méretét). Ez és a szója többi káros összetevői is elbomlanak java részt fermentáció hatására. Az izoflavonoidok is átalakulnak. Pl a genistein equol-á, ami nagyon egészséges (képes hatástalanítani a DHT-t nem csak az 5AR enzimet blokkolni). Mercola a fitoösztrogéneket mind kerülendőnek tartja, az egyébként is nagy ösztrogén expozícióval indokolja. De ez éppen mellette is szólhatna …”

Print Friendly, PDF & Email