Lepénykenyér – kompromisszumos!

Ezt a kenyeret próbaként sütöttem – egyelőre zabbal, élesztővel – kompromisszumosan! Egy gluténmentes oldalon láttam az ötletet – rizsliszttel. A következő próbálkozásom majd egy szezámlisztes paleos verzió lesz, mert ez a sütés nagyon jól sikerült! Nem szigorúan paleozó családtagoknak kiváló kenyérpótló.

Hozzávalók és elkészítés egyben:lepénykenyérzabos

  • 10 dkg utifűmaghéjat, 10 dkg darált lent (vagy lenmagpelyhet, ekkor nem kell darálni!) keverj össze 25 dkg zab liszttel, továbbá 4 dkg sóval (2 lapos evőkanál)
  • Vájj egy mélyedést a lisztekbe, és tegyél egy 2 dkg-os élesztőt összemorzsolva a közepébe
  • 1 evőkanál cukrot (nem elírás!) szórj az élesztőre – Az élesztőgomba megeszi a cukrot, tehát nem fog maradni cukor a kenyérben!, majd keverd össze a liszttel
  • Annyi langyos vizet önts erre a keverékre, hogy ruganyos tésztát nyerj – Nekem kb. 7.5 dl vízre volt szükségem! – az utifű és a len is szívja a nedvességet, ezért a tésztát látva dönts a mennyiségről; Dagasztó fejjel dolgozd össze a tésztát!
  • A tésztát fedd le egy kendővel, és kb. 45 perc alatt szép magasra fog kelni
  • Tegyél a sütőbe egy lábasban kb. 0.5 liter vizet, a sütőt gyújtsd be, majd közepes lángon süsd meg a kenyeret – a sütési idő kb. 45 perc
  • Sütés közben 1-2x nézz rá a kenyérre, végezz a sütés befejezése előtt tűpróbát, és legalább egyszer spricceld is meg vízzel a sütőben lévő kenyeret
  • Amikor kihűlt akkor lesz igazán finom, mert a kenyérben lévő utifűnek és lennek nem árt, ha szárad!

lepénykenyérzabos0

Print Friendly

Az én étrendem

lowcarbzoneEgy kedves olvasó kérte, hogy számoljak be neki arról, hogy jómagam miket eszem, és honnan szerzem be a hozzávalókat?!

Az elmúlt öt évben a paleozásomnak volt több korszaka is.

Az első időszakban a viccesen “szalon paleonak” nevezett étrendet követtem, mindazt ettem, amit receptek formájában a blogon megtaláltok. Miután háziasszony is vagyok, és két férfit kell etetnem, számukra a “szalon paleo” a mai napig megmaradt.  A blog receptjei a magyar konyhára jellemző ételek paleos változatát tartalmazzák. A vendégeim is ezeket az ételeket kapják :-D

Miután lezajlott Hashiomotom van, tehát a pajzsmirigyem az évek során teljesen elsorvadt – nem műtéttel távolították el, nem volt soha göbös, nem működtem soha alul-fölül váltakozva, hanem egyszerűen ma már NINCS, ezért nekem a betegségem szövődményeire kell figyelnem és a lehetőség szerinti fogyásra kell törekednem. Önmagában a paleotól én nem tudnék fogyni, ez bebizonyosodott az évek során. Tudok segíteni azon, hogy ne fájjanak az ízületeim, hogy ne legyek cukros. A paleo elveit betartva tudok figyelni arra, hogy a diétám low carb diéta legyen. Nincs mese – számomra a gyógyszerrel rásegített fogyás (pajzsmirigy hormonokkal túlműködés generálása) kizárólag alacsony szénhidrát tartalmú paleos étkezéssel, kevés kalóriával és igen sok mozgással lehetséges.

Az alábbiakban látni fogjátok, hogy milyen az én szénhidrát- és kalóriaszegény diétám, mennyit mozgok – mégis a betegségem és a szedett gyógyszereim anyagcserekapukat záró hatása az én korlátaim. A magam részéről azt, hogy kevés szénhidrátot eszem, nekem különösebb lemondást azért nem jelent, mert egy életen át fogyókúráztam, és már megszoktam. Tényleg könnyedén le tudok mondani a paleo kenyérről és a süteményekről is. Azt nem mondom, hogy soha nem szoktam bűnözni, mert én sem vagyok szent. Meg szoktam kóstolni azokat a kenyereket és sütiket, amit a fiúknak vagy vendégeknek sütök, de mint – számomra mérgekre tudok rájuk nézni, és ezt őszintén mondom, mert “ilyenből vagyok”.

Beszerzési forrásaim:

Interspar

- Hercsi csirke virsli – igen kevés adalékanyaggal készül!

Pesterzsébeti piac vagy Kispesti piac (Budapest)

- Házias csirke – egy idő után észrevettem, hogy az élelmiszer áruházakban árult nem házi csirkétől rosszul lettem, pontosabban hasmenést okozott; nincsenek arról illúzióim, hogy a házias csirkét nem génmanipulált kukoricával etetik, de kapirgálós csirkére nincs pénzem, és ez a csirke semmiféle rosszullétet nem okoz; az Intersparban csak kiárusításkor akciósan szoktam venni házi csirkét

- Húsárú – Békési adalékmentes húsárú boltja az erzsébeti piacon (van üzletük a lőrinci piacon is!); Kispesten a piacon lehet adalékmentes húsárút őstermelőtől is vásárolni

- Hal – elsősorban lazacot, vörös tonhalat, lazac nyesedéket (olcsó!), sügért, harcsát, pisztrángot, naphalat (Csak a Fény utcai piacon kapok!), hekk filét eszem

- Zöldség - A leggyakrabban konyhakész mélyhűtött zöldséget veszek nagy kiszerelésben – pl. Metroban, Intersparban; egyébként a helyi zöldségesnél vásárolok

- Tojás - A helyi zöldségesnél; 20 évvel ezelőtt (külvárosban élek!) még lehetett házi tojást kapni, ma már eltűnt

- Paleos termékeket a családnak a biobolt-e-tar.hu-tól, a Biobarát Bioboltból (Bp., Margit krt. 60.), a Pesterzsébeti Piac bioboltjából, a Kökinél lévő PaleoFarm-tól szoktam vásárolni

A fentiek szellemében én egy meglehetősen puritán és “lebutított” paleot követek. Leírok egy heti – számomra optimális – ét- és mozgás rendet:

naptárHétfő
Reggeli 10 órakor -  3 db tükörtojás, 20 dkg uborka vagy cukkini; hosszú kávé kókusztejjel
Ebéd - valahol útközben egy hosszú kávé és ásványvíz (Víz mindig van nálam!)
Estebéd 15-16 óra körül - 20 dkg csirke virsli, zöldség, graepfruit
Mozgás - Napközben 5 km gyaloglás, este 60' cardio zumba = 10.000 lépés, azaz 7.5 km

Kedd
Reggeli 10 órakor - 20 dkg csirkemell szeletek kiklopfolva, 1 db felvert tojásban megforgatva - kisütve; uborka vagy cukkini, némi paprika(nekem már mint elsorvadt pm.-esnek - minden mindegy alapon!); hosszú kávé kókusztejjel
Mozgás - 1000 méter úszás; napközben lehetőleg 7.5 km gyaloglás - ez van, amikor 5-6 km, van olyan is, hogy 12 km!
Estebéd 16-17 óra között - 20 dkg lazacfilé fűszeresen fejes salátával, hosszú kávé
Vacsora, amikor olyanom van - 10 dkg kolbász kígyóuborkával, vagy habfagylalt nyáridőben - akár 6 tojásfehérjéből

Szerda
Reggeli - ritkán fordul elő, hogy 10 óra előtt lenne az időpontja, de ha pl. időre el kell mennem valahova, akkor - 3 db kemény tojás, hosszú kávé kókusztejjel (Ügyelnem kell arra, hogy amit reggel eszem, az útközben ne hajtson meg!)
Ebédidőben - valahol kávé és ásványvíz 
Estebéd - 20 dkg chilis kínais csirkemell csíkok pl. Waldorf salátával (a lényeg, hogy valamilyen gazdag saláta legyen!)
Vacsora - 20 dkg párizsias bundában sütött halszeletek (pl. harcsa, naphal, sügér, vörös tonhal) Nekem nagyon fontos, hogy ne legyen hal ízű a hal, mert miután nem halakon szociálódtam, így nehezen fogadom el az étrendemben!
Mozgás - Napközben 5 km gyaloglás, este 60' cardio zumba = 10.000 lépés, azaz 7.5 km

Csütörtök 
Reggeli - 10 dkg kolbász, jégsaláta citrommal és xukorral; hosszú kávé kókusztejjel
Mozgás - Vásárlás, gyaloglás, cipekedés - úgy szervezve, hogy a vásárlás része a gyaloglás végére kerüljön - legalább 7.5 km
Útközben - kávé, ásványvíz, paleo fagyi (ha útba esik!)
Estebéd - 20 dkg sült csirkemell --> cézár saláta, hosszú kávé kókusztejjel
Vacsora - Habvarázs (3 tojásból) = felvert tojásfehérje + a sárgája kakaóval kikeverve, összedolgozva

Péntek
Reggeli - 20 dkg csirke virsli pl. leveszöldséggel vagy uborkával; hosszú kávé kókusztejjel
Mozgás - 12-14 között valamikor uszoda - 1.000 méter intenzív úszás; gyaloglás, vásárlás 
Ebéd uszoda után 15 óra magasságában - csirke húsleves leveszöldséggel és NoCarb Noodle tésztával, legalább 10 dkg főtt csirkecombbal vagy -mellel
Napközben - sorbet pl. citromos, görögdinnyés (10 dkg dinnyéből!), epres (1 szem eperből 4 db nyalóka!)- akár 3-4 nyalóka :-D 
Vacsora - 10 dkg csirke virsli; még este is előfordul, hogy kávét iszom

Szombat (az én hétvégéim nem különböznek a hétköznapoktól!)
Reggeli - 20 dkg házi sonka leveszöldséggel; hosszú kávé kókusztejjel
Mozgás - Valamikor napközben uszoda vagy gyaloglás
Útközben - kávé és ásványvíz
Estebéd - Rakott zöldség, vagy paprikás zeller, sült patisszon, gomba stb. - valamilyen zöldséges egytálételből - kb. 20 dkg
Ucsora - pl. 1 nagy graepfruit vagy pomelo amikor nem lehet kapni; egyébként sorbet vagy habfagyi

Vasárnap
Reggeli - 10 dkg házi kolbász uborkával vagy cukkinivel, 10 dkg házi májas cukkinire kenve; hosszú kávé kókusztejjel
Ebéd - 20 dkg rántott csirkemell filé - szezámlisztes panírral, saláta
Vacsora - Koktélrák NoCarb Noodle-val, vagy valamilyen saláta szintén NoCarb Noodle-val
Mozgás - Úszás és gyaloglás vagy pl. nagy melegben pihenés; illetve egyébként is szoktam pihenőnapokat beiktatni

Egész nap és minden egyes nap - minimum 3 liter enyhén buborékos vagy buborékos ásványvíz, zumbás napon 4-4,5 liter

Némelykor eszem sertés-, marha-, pulykahúst is, de nagyon ritkán.



Print Friendly

A blog 4. évfordulójára – Ági és a paleo

GyörkiÁgiképeTöbb, mint négy éve egy kedves barátomtól kaptam meg Szendi Gábor könyvét a paleo táplálkozásról, mondván “téged érdekel az ilyesmi”. Azonnal el is kezdtem olvasni mint kívülálló, mivel biztos voltam benne, hogy engem ez egyáltalán nem érint, hiszen soha nem volt magas vérnyomásom, sem más komoly betegségem. :-) Mire a kenyérről szóló fejezet végére értem, már mindent másképp láttam. Rájöttem, hogy nagyon is fontos lenne változtatnom az étkezési szokásaimon. Másnap reggel életmódot váltottam, amit azóta is követek és egy pillanatig sem bántam meg. A hatás azonnal érezhető volt. Megszűnt az állandó puffadásom, a megmagyarázhatatlan hasfájásaim és nagyon hamar visszafogytam az ideális súlyomra, amit azóta is könnyedén tartok. Később vettem csak észre, hogy megszűntek az egyre erősödő fejfájásaim, és még az évtizedek óta tartó dióallergiám is eltűnt.
Soha nem volt hobbim a főzés, de a paleo étrenddel ez kikerülhetetlen volt. Nagyon sokat segített a blog és a személyes találkozás a többi paleóssal abban, hogy ötleteket kapjak és kedvem is legyen elkészíteni az ételeket, süteményeket. Mára már kialakult “repertoárom” van. A konyhaművészet továbbra sem a kedvenc időtöltésem, ezért csak nagyon gyors, egyszerű ételeket főzök. Kenyérsütéssel sem bajlódom, mert nem hiányzik a kenyér.
Nagyon örülök, hogy még idejében kiderült, hogy a “korral járó” egészségi problémáim oka a rejtett glutén-, cukor- és tejérzékenység volt.
Print Friendly

Mintaétrendek

vásárlástigrisAz évek során az önálló recepteken kívül mintaétrendeket is összeállítottam. Most egy kedves olvasóm hatására ezeket egy csokorba gyűjtöttem. Ezentúl nem csak a Menüajánlat címszó alatt (ez a címszó tágabb tartalommal bír!), hanem a Mintaétrend alatt is megtaláljátok ezeket az összeállításokat. Ezek a mintaétrendek a hétköznapokra szólnak. Az ünnepi ajánlásaimat már régen külön kategorizáltam, melyeket megtaláljátok a címszavak között.

  1. Heti paleos mintaétrend
  2. Napi mintaétrend egy személyre, azoknak, akik nem tudnak főzni
  3. Napi mintaétrend egy személyre, azoknak, akik nem tudnak főzni
  4. Napi mintaétrend egy személyre – hétvégére
  5. Napi mintaétrend egy személyre – hétvégére
  6. Mintaétrend egy személyre – fél napos munkarendben
  7. Napi mintaétrend egy személyre – teljes munkarendben
  8. Mit pakoljak a gyereknek?; Mit pakoljak munkahelyre?
  9. Mit pakoljak a gyereknek?; Mit pakoljak munkahelyre?
  10. Mit pakoljak a gyereknek? – ötletek MW-től
  11. Mit pakoljak a gyereknek? – Willson ötletei
  12. Mit pakoljak a gyereknek? – az én ötleteim

bevásárlóköcsi

Print Friendly

Panírozott hagymakarikák

Hozzávalók és elkészítés egyben:sülthagymakarikák0

  • 0.5 kg vörös hagymát vágj fel kb. 0.5 cm-es szélességű karikákra, és 20 perc alatt főzd puhára – Ez az idő arra lesz elég, hogy puha legyen a hagyma de ne málljon szét!
  • Öblítsd le hideg vízzel a hagymakarikákat, majd egy papírszalvétára tedd ki, hogy megszáradjanak
  • Forgasd meg a hagymát – lehetőleg szezám lisztben, esetleg mandula lisztben, majd forgasd bele tojásba
    • A tojásos bundához maradék tojások sárgájához hozzáütöttem egy db tojást, hogy némi fehérje is legyen benne és megsóztam
    • Egyébként 3 db tojást keverj el és sózz meg
  • Tojásos panírban sütöttem, de ha lett volna itthon szezámpehely, akkor abban is megforgattam volna -, ha szezámpehelyt használsz, akkor érdemes közé keverni egy kávéskanálnyi őrölt köménymagot!
  • A képen a hagymakarikák mellett sárgarépás fasírt szeleteket látsz!
  • sülthagymakarikák1
Print Friendly

paleolit receptek, táplálkozási kérdések, életmódbeli tanácsok portálja