PaleoVital – PALEO FÚZIÓ II. rész és étrendminta

2015.01.04-én írt “A paleo irányzatok hatásai” posztomat egészítem ki ahhoz, hogy beszéljek nektek a jelenlegi paleozásomról – a PALEO FÚZIÓRÓL. Írok hozzá egy heti étrendet!

Paleo-Diaet2 kép a Google images-ről való

Ebben a posztban a hazai paleo diétás életre ható irányzatokról kívánok szólni egy a paleo diétát követő gasztroblogger szemével.

Előre szeretném bocsátani, hogy nem vagyok a paleo táplálkozás teoretikusa, én csak “felhasználó” vagyok és olyan valaki, aki a ma már jelentős tartalommal bíró blogom írása során az elmúlt 5 évben a paleo különféle irányzatait ismerhettem meg.

…, s kezdetben vala Szendi Gábor “Paleolit táplálkozás” c. könyve 2009, mely a mai napig számomra etalon. Ez a blog is anno az ő szendigabor.blogspot.hu oldalának követése kapcsán született. Amikor valamiben elbizonytalanodom még ennyi év után is, akkor vagy előveszem a “zöld könyvet”, vagy megnyitom a tenyek-tevhitek.hu oldalt és az esetek 99%-ban valamilyen cikket, hivatkozást, fogódzót találok a paleo táplálkozással kapcsolatban.

Aki már évek óta követője ennek az életmódnak, az tudja, hogy nem csak a Szendi Gábor által képviselt paleos irányzat hat, hanem a hazai paleo elterjedésével párhuzamosan a külföldi paleos oldalak – elsősorban amerikaiak, a hazánkban is megjelent egyéb paleos irányzatokat képviselő könyvek tartalma is befolyásolja a magyarországi paleo formálódását.

Rám is hatnak más irányzatok:  Sáfrán Mihály “Paleon túl” c. könyve és Sáfrán oldalán olvasottak: paleosport.hu, aki gyakorlatilag paleo ketogénező, viszont a böjtös életritmus és a hideg terápia helyességéről ő győzött meg.,  Pl. Jamineték “Tökéletes egészség” c. “TED” diétája, perfect Health Diet is nagy hatással volt rám, és akkor még nem is beszéltem a különféle zárt és nem zárt közösségeket alkotó facebook csoportokról.

Aki már régen követőm, az láthatja a paleon belüli étrendváltásaimat – low-carb paleo, ketogénbe hajló paleo, a különféle táplálkozási ritmusok felé való nyitásaimat. Ezeket a váltásokat több okból teszem: 1. Folyamatosan a betegségem (lezajlott Hashimoto) szövődményei ellen harcolok, 2. Keresem a számomra egyénre szabottan legelfogadhatóbb paleos elvet, 3. Átveszem adott esetben gyakorlott paleosok tapasztalatait – könyvből, netről, más blogról – pl. Willson blogjáról is – a paleol-dal.blogspot.hu-ról.

Egyébként pedig az a tapasztalatom, hogy a paleo keretein belül módszerek között váltani – rendkívül hasznos!

Amennyire lehetséges, a blogomon megpróbálom a lehető legdifferenciáltabban a különféle irányzatok bennem leülepedett elveit érzékeltetni.

A paleo ketogén – meggyőződésem, hogyha valaki jól csinálja és a szervezete igényli, akkor jó hatást fejthet ki. Vannak megszállott követői, akik lelkendezve számolnak be a ketogénről. Az a kérdés csupán, hogy mit lehet jó paleo ketogénnek nevezni?! Számomra az a paleo ketogén elfogadható, ahol a hús és zsírok kiegészülnek zöldségek fogyasztásával.

Jaminetéknek az az elve, miszerint “paleon belül feszegessük nyugodtan a határainkat” vezetett el oda, hogy pl. a nem tisztított vajat némelykor használom, vagy hogy a sajtoktól nem esem már pánikba. Az egészséges fiatal fiamnak szoktam venni igen jó minőségű joghurtot. Nekem nem való, mert nagyon erős inzulinválaszt generál. Miután pedig a betegségem járulékos hozadéka a cukorbetegségre való hajlam, ezért ezt nekem mellőznöm kell az étkezésemből. Láthatjátok a Tökéletes Egészség Diéta összefoglaló posztomban, hogy Jamineték kenyeret és süteményeket nem esznek, ugyanakkor nem paleo ketogéneznek. Jelenleg óvatosan emelem az étkezésemben a szénhidrátokat. “Egyél növényi szénhidrátokat!” – mondják, ezért is szerepel a rizs, a burgonya és más nagy keményítő tartalmú alapanyag az ételkínálatukban.

2015 januárjában olvastam Sáfrán Mihály “Paleon túl” c. könyvét. 4 hónapig a könyvben olvasottak lényegét követve kétszer étkeztem egy nap. Reggel fehérjéket, szénhidrátot zöldség vagy paleo kenyér formájában, esetleg idénynek megfelelő kevés gyümölcsöt és a legnagyobb mennyiségben zsírt fogyasztottam, majd 18 óra magasságában ettem legközelebb – elsősorban salátákkal halat és ha nagyon éhes voltam, akkor zsíros nyers pl. kikevert kakaó – édesség formájában volt az ételem. Az étkezéshez kapcsolódó mozgás mindig jelenvolt az életemben – ami jelenleg napi szinten – intervall módban történő minimum ezer méter úszást jelent. A bejegyzést 2015. május 5-én azzal egészítem ki, hogy 2 hete vettem egy triciklit, és a két hét alatt most értem el az egyhuzamban letekert 12 km-t. A hideg terápiából az uszodai hideg vizes zuhannyal való zárást és a rám korábban is jellemző “alul öltözést” követem. Ez most azt jelenti, hogy télen “sí pulóverben”  járok, alatta 3 vékony réteggel. Mellesleg soha életemben nem voltam fázós. 2015 májusára Sáfrán módszeréből a koromhoz és egészségi állapotomhoz adaptált hideg terápiát megtartottam, de éppen a napokban egy cukormérésnél jöttem rá, hogy a böjt jobb számomra, ha csak egy 13-14 órás az éjszakával egybekötött böjtöt tartok, mert a cukorértékem felszökik, amennyiben mozgás előtt nem eszem szénhidrátot. Mellesleg ismét elkezdtem fogyni.

A fúziós étkezésembe az is beletartozik, hogy alkalmanként eszem Gluténmentes kenyeret – a Lipóti pékség fehér GM-es kenyerét én ugyan nem paleonak, de paleo közelinek ítélem. Finom, könnyű, nem nyögve nyelős, nem magokból készült, pontosabban a fő összetevője az útifűmaghéj (lásd. lentebb)

Remélem, hogy a poszttal tudtam segíteni az oldalam új történéseiben való eligazodást. Az új elvek mellett megtalálhatóak a régiek is, mert meggyőződésem, hogy a fürdővízzel nem kell a gyereket is kidobni. A régi tartalom megtartását teszem azért is, miután  paleosok széles köre a hagyományos magyar paleot követi. Ez sem bűn, sőőőőt – Nagyon sokat tesz mindenki az egészségéért, ha a paleo fő elveit betarja.

fúziószippzárFúziós étrendem egy héten át:

2015.05.06. szerda

Reggelire 9.00-kor bivaly kolbászt ettem – kb. 5 dkg-ot, továbbá 5 dkg sajtot, továbbá 3 db lapcsánkát édes burgonyából készítve. 2,5 dl katáng kávét ittam, melybe egy ujjnyi fekete kávét tettem. Egész nap nem ettem, csak dél körül egy fekete kávét ittam, melybe tettem egy kávéskanálnyi kókusztejszínt. mert itthon voltam a kert rendezése és pihenés miatt, tehát 18.30-kor vacsoráztam ismét 10 dkg gluténmentes Lipóti fehér kenyeret, 10 dkg lazacfilét salátával. Édességet is kívántam, tehát ettem 1 dl mennyiségnyi Kakaókrémet. Napközben megittam kb. 4 liter vizet.

fehérkenyérutifüves0A Lipóti Pékség kenyere majdnem paleo!!! tudom,tudom - “Fehér kenyér”, a Budaörsi Élelmiszerallergia Szaküzlet terméke 440 gr, utifűmaghéj egyik fajtájából (Plantaga ovata magkorpa) készült és van benne gluténmentes búzakeményítő, élesztő és cukor – az élesztő közömbösíti a cukrot, guar gumi, Na-bicarbonat, citromsav, étolaj.

Kritika: Ha igazán következetes paleos lennék, akkor nem ennék kenyeret, hanem szénhidrátokkal és keményítővel helyettesíteném – pl. több édesburgonyával vagy sárgarépával.

2015.03.07. csütörtök

Ma tudtam, hogy délelőtt el kell mennem helyben elintézni valamit, ahova triciklivel fogok menni, méghozzá emelkedővel spékelt úton, ezért reggelire 9-kor 3 tojásból készítettem tükörtojást és ezt megettem 10 dkg Lipóti gluténmentes fehér kenyérrel. Azért vásárolok kész kenyeret, mert iszonyatosan lusta vagyok 😀 Délben ittam egy fekete kávét kevés kókusz tejszínnel. Vacsora 18-19 óra között lesz – 2 csésze vegyes saláta a kertből 10 dkg sonkával, 2 dl fűszerezett paradicsomlé – sűrítmény + stevia + só + őrölt bors + babérlevél –> összefőzve és lehűtve, 1 szelet gluténmentes fehér kenyér. 3 liter folyadék.

walkingbikeMa mozgásként lejtőn – FÖLFELÉ! triciklizve – 5 km-t tettem meg délelőtt. Délután vásárlással egybekötött kb. 3 km-t sétáltam.

2015.05.08. – péntek

Beterveztem az uszodát kora délutánra, mint ahogy szoktam volt mindig – kora délután menni. 10-kor reggelire ettem fehérjét – sonkát, bivaly kolbászt és némi sárgarépát hozzá, továbbá megittam 2,5 dl katáng-koffeines kávé kombinációt. 12.30-kor ebédre benyomtam egy banánt az uszoda miatt.

Végre megtanultam, hogy edzés előtt szénhidrátos étkezés, edzés után pedig 1-2 órát nem eszünk, ha zsírt akarunk égetni!

úszásviccesA mozgásmennyiség: 1 km intervall úszás, 4 km gyaloglás

18-kor vacsorára ettem – 3 dl fűszeres paradicsomlét és egy maroknyi darált húsos gombócót; vegyes salátával ettem 5 dkg sonkát és 5 dkg sajtot; végül 3 kocka 90%-os csokoládéval zártam a napot. Napközben 3 liter folyadékot minimum megittam.

2015.05.09. – szombat

Reggelire 10-kor – 5 dkg Lipóti gluténmentes fehér kenyeret ettem vajjal és sajttal. Megittam a szokásos 2,5 dl katáng-koffeines kávémat. Egy db avokádót összeturmixoltam 2 maroknyi mélyhűtött tavalyi nyári almával – ennek a felét fagyiként ettem meg.

Kiadós ebéddel készültem a délutáni bringázásra. 14.30-kor ebédeltem – 2 csésze lila káposztát 1 közepes almával, 2 db levesben főzött, majd átsütött csirke felső combot, továbbá egy vékony szelet – kb. 3 dkg Lipóti fehér kenyeret ettem. Csodák csodája – s lőn, hogy a káposzta nem hajtott meg, s ezt szerintem a vékonyka kenyérnek köszönhetem. Már nagyon hosszú idő óta szenvedek attól, hogy káposztát képtelen vagyok enni, mert iszonyatosan meghajt. A biztonság kedvéért vártam háromnegyed órát, aztán elindultam túrázni. Szó szerint túra lett belőle, mert felállítottam az eddigi csúcsot:

tricikli16 km – a régi gyalogutam a Soroksári Duna-ágban a bicikli úton, majd most természetesen nem busszal vissza, hanem triciklivel a Soroksári út melletti szerviz úton.

Egyelőre minden egyes triciklizés alkalmával izomlázam van, mert olyan izmokat mozgatok meg, melyeket eddig soha. Gyógyír rá a calciumos víz. Legalább 4 liter folyadékot ittam a mai napon.

20 óra magasságában ettem vacsorára 10 dkg sajtot és egy csirke felső combot.

2015.05.10. – vasárnap

9-kor 3 db tojásból tükörtojást és 5 dkg Lipóti fehér kenyeret reggeliztem. Természetesen megittam mellé a szokásos katáng-koffeines kávémat.

Mielőtt úszni indultam volt, 14 órakor bevágtam két darab kisebb banánt, hogy a cukorháztartásom kiegyensúlyozott legyen.

úszás1A szokásos 1 km-t úsztam le, és összességében egész nap kb. 3 km-t gyalogoltam.

Hazafelé ittam egy kávét, majd este 19 órakor vacsoráztam. 2 marék dinsztelt lila káposztát, egy db csirke felső combot ettem, majd koronaként egy evőkanálnyi kakaókrémet fogyasztottam.

2015.05.11. – hétfő

A reggeli étkezést 9 órakor ejtettem meg – 5 dkg Lipóti fehér kenyér és házilag készült csirkemájkrém formájában. Ehhez megittam a szokásos hosszú katáng-koffeines kávémat.

vásárlástigrisA mai délelőtt vásárlással, cipekedéssel telt el. Ez volt a napi mozgásom. Estére szerintem összejön a 4 vagy 5 km. Két évig lépésszámlálóval mértem a mozgásomat, tehát sacc per kábé meg tudom érzésre is ítélni a mennyiséget. A napközbeni kávémat megittam.

Ötkor ettem frissen sült rántott spárgát, mellé rántott csirkemell  – zablisztes, zabkorpás panírral. Hozzá majonéz volt az ízesítés. Salátát a kertből szedtem össze – pl. zsázsa, madársaláta, petrezselyem.

Este bekaptam 3 kocka 90%-os csokoládét.

3 liter folyadékot ittam.

2015.05.12. – kedd

9-kor házi csirkemájkrémet reggeliztem gluténmentes abonettel és paprikával. Ettem 5 dkg sajtot és 5 dkg minőségi sonkát (Tálaló sonka). Megittam a szokásos hosszú kávémat.

1 db banán – úgymond ebédre, de inkább azért, mert uszodába mentem és nem akartam a mozgásra magas inzulinválaszt. Hazafelé ittam egy Segafredo kávét.

Bibimbap – vegyes zöldség 1 db csirke felsőcombbal. 1 szelet fehér gluténmentes kenyér.

Természetesen 3 liter folyadékot minimum megittam.

Fúziós étrendem – 2016 januárjától.

Az étrendemből kiiktattam a GM-es kenyeret. Rájöttem, hogy azért kapaszkodtam ebbe a kenyérbe, mert a bélflórám rossz állapotban volt. Már december eleje óta Chen-féle pro/pre biotikumot szedek. A bélflórám kezd rendbe jönni, így el tudtam hagyni ismét teljes mértékben mindenféle kenyeret. 5 évig korábban egy falatot sem ettem.

Print Friendly, PDF & Email

7 hozzászólás a(z) “PaleoVital – PALEO FÚZIÓ II. rész és étrendminta” bejegyzéshez

  1. Kedves Márta!
    hasznosnak találtam összefoglalód, tájékozódási irányelved, mert jó esetben mások is járják/keresik saját útjukat, ahogy én is, és nagy igazság van abban, hogy még sok év után is szükség van megerősítésekre.
    Jó egészséget kívánok, jövőre találkozunk ugyanitt!
    Üdv.
    imre

    1. Kedves Imre, Köszönöm kedves szavaidat. Hogy mennyire iránymutató amit írtam, nem tudom. A célom az volt, hogy felkeltsem ismét az olvasók figyelmét aziránt, hogy olvassanak szakirodalmat és keressék a saját útjukat. Talán ez sikerült. BUÉK neked, Márta

  2. Kedves Márta,
    érdekes és tanulságos volt az összefoglaló, nagyon el lehet kavarodni manapság az étrendek között. Szerintem van egy hiánycikk a sok bemutatott blog, étrend között éspedig a low budget paleo. Mivel a kimondottan paleo alapanyagok sok esetben drágábbak a többinél, ezért úgy hiszem azoknak okoz igazán gondot a (bármilyen) paleo étrend betartása, akik nem tudják folyton az “egzotikus” alapanyagok beszerzését megoldani. Így én úgy gondolom, azt, hogy ki milyen irányzatot követ, nagyon befolyásolja a bevétele is, mert egyértelmú, hogy akinek nem futja rá, az ketogénbe hajló paleot fog követni, míg a nagyobb zsebűek könyebben elcsábulnak és gyártják folyamatosan a paleo édességeket. Az általad olvasott blogokat nem ismerem, de most pótolni fogom és szétnézek a neten. Furcsállom azt is, hogy írtad, soha nem voltál fázós. Én is Hashimotos vagyok és a legjellemzőbb tünete, hogy nagyon fázós vagyok. Ez is mutatja, mennyire másként reagálunk ugyanarra a dologra, mi emberek 🙂
    További jó munkát és egészséget kívánok!

    1. Kedves Ágni, Örülök, hogy tanulságosnak gondolod a posztomat. A paleo ketogént én nem pénzkérdésnek látom, hanem szerintem – ha jól választjuk meg a nekünk megfelelő változatát, akkor az egyik leghatékonyabb módszer. Most nagyon kíváncsi vagyok, hogy hogyan fog beválni Sáfrán Misi étkezési javaslata. Nekem, mint pajzsmirigy nélkülinek a fogyás az Achilles sarkam. Egyszerűen nem működik tisztességesen az anyagcserém. Annak ellenére gondjaim vannak, hogy egy jó orvos felügyeli az állapotomat. Nekem a körmeim kettéválása és az alsó lábszáram szárazságán kívül, no meg a hííííízás tényén – nem volt jele a “hasinak”. Mindig vidám voltam, nem fáztam, energiától duzzadtam és egy életen át diétáztam 🙂 ;-( Nézzél körül más oldalakon is. A FB-oldalamra most tettem fel más oldalak elérhetőségét. Persze ezek megtalálhatóak nálam a blogom posztjaiban is. Szia, Márta

      1. Kedves Ágni, A hozzászólásod olvasása után eszembe jutott, hogy én már írtam korábban egy posztot arról, hogy hogyan lehet olcsóbban paleozni. Emlegeted a low budget paleot –> erre a következő linken olvashatsz választ: http://paleovital.hu/?p=21329 “Lehet olcsóbban paleozni?” címmel. Hali, Márta

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.